Duurtest Citroën ë-Berlingo: elektrische zevenzits gezinsbus
Bright Duurtest

Duurtest Citroën ë-Berlingo: elektrische zevenzits gezinsbus

08-08-2022 07:32 Laatste update: 11:12

Vier weken lang reed Bright-autotester Rutger met de elektrische variant van de Citroën Berlingo. Het is tijd voor zijn conclusies.

Rutger Middendorp test auto's in de Mercedes EQB, Tesla Model X en elektrische busjes. De Citroën ë-Berlingo (XL) heeft dan ook de markt voor zichzelf. Voor onder de 45.000 euro koop je niets anders dat elektrisch is en zeven mensen kan vervoeren. De reguliere ë-Berlingo die 35 centimeter korter is kost zelfs minder dan 40K en heeft achterin al drie gelijke stoelen, dus zal voor veel mensen met jonge kinderen ook erg praktisch zijn.

Overweeg je deze auto aan te schaffen dan heb je voor de standaard versie keuze uit vier uitrustingsniveaus oplopend van net geen 39.000 tot bijna 43.000 euro. Voor de XL is er maar één uitrustingsniveau. 'Feel' heet dat en voor de standaard versie is dat de op één na meest luxe. Die kost net geen 45.000 euro. Een verschil van 2.500 euro met de kortere variant. Is dat het waard? Ligt eraan hoe verschrikkelijk het werk is dat je moet doen om het verschil op te hoesten natuurlijk. De XL is een stukje minder fraai dan de M, maar daar koop je geen Berlingo voor.

De XL is alles wat je verwacht van een Berlingo en 35 centimeter meer: zeven mensen en bagage kunnen mee. De luxe om je campingspullen nooit meer precies terug te hoeven doen in de te kleine zakjes. De mogelijkheid er een matras in te schuiven. Het zou fijn zijn als Citroën de basisversie ook als XL gaat leveren, zodat je voor nog geen 42K al deze ruimte hebt.

Heel ruim

De grootste eye-opener de afgelopen weken was hoe fijn het is om een utilitaire auto te hebben. Met deuren gemaakt van plastic dat niet meteen beschadigd als je kind zijn Donald Duck-zomerboek er tegenaan smijt. Met rubberen matten die je even onder de kraan kunt houden. Met een achterbak die je kunt vullen vanuit het achterraam. De Berlingo is pretentieloos, stil, comfortabel en vooral heel, heel, heel erg ruim. Dat is fijn met kamperen, met boodschappen doen, met roadtrips, met kinderen aan boord (kinderwagen mee zonder inklappen), met verhuizen, met bijna alles.   

Het bereik is meer dan voldoende voor de dagelijkse ritjes en binnen Nederland is de ervaring ook moeiteloos dankzij het snelladen met 100 kW. Je hebt de accu binnen een half uurtje weer vol genoeg. Voor een lange afstandsavontuur is het bereik wat aan de krappe kant.

Wil je elektrisch gaan rijden (en ja, dat wil je) en is je auto geen statussymbool voor jou, dan is de Berlingo een serieuze kandidaat. Ik zou graag zien dat ze de volgende nog wat meer handige outdoor extraatjes meegeven zoals haakjes om een tarp aan te spannen, een stopcontact dat uit de accu slurpt en misschien een handig gereedschapssetje dat in een zijwand verstopt wordt. De Berlingo voelt minder 'space age' dan pak hem beet een Volkswagen ID.3 van dezelfde prijs, maar in praktische zin heb je veel meer auto. 

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal