TikTok lijkt eigen Spotify-rivaal 'TikTok Music' door te zetten
Patentaanvraag

TikTok lijkt eigen Spotify-rivaal 'TikTok Music' door te zetten

01-08-2022 10:23 Laatste update: 10:23

TikTok lijk nog steeds plannen te hebben voor een eigen muziekstreamingdienst. Voor de concurrent voor Spotify en Apple Music heeft TikTok nu in de VS een patent aangevraagd.

TikTok begon zijn leven ooit als playback-app Musically en ook nu blijft muziek belangrijk voor de app. Gebruikers zetten vaak muziekfragmenten onder hun video's, die door andere gebruikers makkelijk kan worden gevonden via een knop onderin beeld. Van daaruit kan de muziek weer onder een nieuwe video worden gezet, of gebruikers kunnen doorklikken naar bijvoorbeeld Apple Music.

Maar het lijkt erop dat TikTok de gebruiker in de toekomst liever dichterbij wil houden. Moederbedrijf ByteDance heeft in mei in de VS een patent aangevraagd voor 'TikTok Music', achterhaalde Business Insider. Volgens de aanvraag kunnen gebruikers van TikTok Music daarmee muziek kopen, streamen, delen en downloaden. Er kunnen afspeellijsten gemaakt en gedeeld worden, ook kan de muziek in live video- en audiostreams worden gebruikt.

Moederbedrijf heeft al muziek-app

ByteDance registreerde 'TikTok Music' afgelopen november al in Australië. Deze nieuwe Amerikaanse registratie wijst op een doorzetting van de plannen. Het bedrijf heeft bovendien al ervaring met muziekstremming. De muziek-app Resso is al beschikbaar in Brazilië, India en Indonesië.

In die landen is er ook al een koppeling tussen TikTok en Resso. Gebruikers worden dan vanuit een muziekfragment in TikTok doorgeleid naar Resso, met een knop waar normaal gesproken die voor Apple Music staat. Resso had volgens website The Information 40 miljoen gebruikers in november vorig jaar.

En het groeit snel: in India zou het aantal Resso-abonnees tussen januari 2021 en januari 2022 met 304 procent zijn gegroeid. Spotify kreeg er in dezelfde tijd 38 procent meer maandelijks actieve gebruikers bij. De strategie van TikTok zal nog moeten blijken, maar de app blijft veranderingen teweegbrengen in de tech-wereld. Facebook en Instagram staan aan de vooravond van hun grootste veranderingen in jaren, allemaal aangewakkerd door het aanhoudende succes van TikTok.

Luister de Bright Podcast over TikTok's invloed: