Duurtest Ford Mustang Mach E GT: sportieve elektrische SUV

Ford Mustang Mach E GT

Bright Duurtest Week 1

Duurtest Ford Mustang Mach E GT: sportieve elektrische SUV

16-08-2022 21:37 Laatste update: 17-08-2022 06:11

Vier weken rijdt Bright-autotester Rutger Middendorp in de elektrische Ford Mustang Mach E GT. De sportiefste versie van Fords elektrische SUV, verkleed als muscle car.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal

Een jaar geleden werd ik verrast door de bijzonder competente Ford Mustang Mach E. Ik mocht een tijd rijden in de goedkoopste variant. De achterwielaangedreven versie met de 'kleine accu'. Bij Ford is de kleine accu 77 kWh. Bij Volkswagen is dat de grootste accu voor hun elektrische wagens.

De Mustang Mach E viel op omdat hij sportief te rijden was, erg zuinig bleek (retourtje Amsterdam-Winsum op één acculading) en in het echt er uit de meeste hoeken patent uitziet. Al deze drie positieve eigenschappen zouden op de Mach E GT uitvergroot moeten zijn. Nog sportiever rijden, nog verder (niet omdat hij zuiniger is, maar omdat hier de grotere accu in zit) en nog lekkerder om te zien. Dat gaan we de komende weken allemaal uitvogelen, maar eerst is er een olifant in de kamer waar we het even over moeten hebben.  

De auto die ik vorig jaar heb getest kostte destijds 50.425 euro. Diezelfde auto kost vandaag 61.200 euro. Yep. Komkommers zijn duurder geworden, auto’s ook. Deze Mustang Mach E GT kost je nu minimaal 82.920 euro. 

Meerprijs waard?

De 'Cyber Orange'-kleur van onze auto kost nog eens 1400 euro extra. Alleen zwart (de beroerdste kleur voor deze auto omdat hij niet contrasteert met het dak en de sideskirts) kost je niets extra. Panoramadak, nog eens 1100 euro.

Verder zijn er niet zo gek veel opties, gelukkig. Maar 85.000 euro voor een elektrische Ford. Poeh. Een Porsche Taycan begint bij 93.500 euro. Die is een stuk krapper van binnen en de instapper minder snel, maar je krijgt er wel meer voor terug als je hem weer inruilt. 

De vraag voor deze maand is vooral: is de GT de meerprijs waard ten opzichte van de reguliere vierwielaangedreven Mach E met de grote accu? Die kost namelijk ook al een kleine 74.000 euro. We gaan het uitvinden.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal

Review Ford Mustang Mach E van vorig jaar: