Uitgevers eisen 25 miljard van Google vanwege 'verstoren concurrentie'
Online-advertenties

Uitgevers eisen 25 miljard van Google vanwege 'verstoren concurrentie'

13-09-2022 10:59 Laatste update: 12:47

Advocaten eisen namens Europese en Britse uitgevers een schadevergoeding van 25 miljard euro van Google. De uitgevers verwijten Google monopolistische praktijken op de online-reclamemarkt.

Advocatenkantoren dienen namens mediabedrijven in zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk een schadeclaim tegen Google in. De advocaten schatten de mogelijke schade op 17 miljard euro in de EU en 8 miljard euro in het Verenigd Koninkrijk. Uitgevers uit de hele EU kunnen meedoen in de Nederlandse zaak.

"Het wordt tijd dat Google zijn verantwoordelijkheid neemt en de schade terugbetaalt die het aan deze belangrijke sector heeft toegebracht", zegt initiatiefnemer Damien Geradin van het Belgische advocatenkantoor Geradin Partners. Google heeft de mediabedrijven volgens hem 'met concurrentieverstorend gedrag beroofd van miljarden aan inkomsten'.

'Speculatief en opportunistisch'

Twee grote Nederlandse uitgevers steunen volgens Geradin de claim tegen Google, maar hij wil de namen van de bedrijven niet noemen. Het gaat volgens het FD waarschijnlijk om DPG Media en Mediahuis. 

"Deze rechtszaak is speculatief en opportunistisch. We zullen ons krachtig verdedigen", reageert een woordvoerder van Google tegen RTL Z. "Google werkt constructief samen met uitgevers uit heel Europa. Onze advertentieproducten en die van onze concurrenten helpen miljoenen websites en apps om inkomsten te genereren." 

Boete in Frankrijk

Vorig jaar legde de Franse mededingingsautoriteit Google een boete van 220 miljoen euro op vanwege misbruik van zijn dominante positie op de online-advertentiemarkt. Google vroeg onder andere te hoge commissies via zijn advertentieplatforms, stelde de toezichthouder. Daardoor zouden uitgevers miljarden aan omzet zijn misgelopen. 

Google is in de EU met afstand marktleider op het gebied van advertentietechnologie, met een marktaandeel van meer dan 90 procent. Google treedt op als vertegenwoordiger van zowel de koper als de verkoper van reclameruimte en het bedrijf vormt ook het veilinghuis dat daar tussenin zit. Die positie zorgt ervoor dat alleen Google precies inzicht heeft in vraag, aanbod en prijzen. En zo kan het bedrijf zijn eigen belangen als eerste bedienen, zo bleek in de Franse zaak.

"Google heeft de uitgevers geschaad door een te hoge commissie van 20 procent in rekening te brengen bij zijn veilingsysteem voor advertenties. Ook heeft het gedrag van Google de concurrentie tussen advertentieplatforms verminderd, waardoor de prijzen voor de voorraden van uitgevers werden gedrukt", stelt Geradin.

Europese Commissie

Europese nieuwsmedia dienden in februari ook al een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Dat werd gedaan door de branchevereniging European Publishers Council (EPC), waarin onder meer DPG Media en Mediahuis zijn aangesloten. 

De Europese Commissie onderzoekt sinds vorig jaar zelf ook of Google de EU-mededingingsregels heeft geschonden door zijn eigen diensten voorrang te geven op die van concurrenten. Ook de Britse marktwaakhond en meerdere Amerikaanse staten hebben onderzoeken tegen Google lopen om de advertentiepraktijken.

Meerdere miljardenboetes

De Europese Commissie heeft Google eerder al meerdere grote boetes gegeven. Dat gebeurde vanwege het bevoordelen van zijn eigen zoekmachine (2,42 miljard euro) en zijn mobiele systeem Android (4,34 miljard euro). In 2019 kreeg het bedrijf een boete van 1,49 miljard euro vanwege het voortrekken van de eigen advertentieverkoopdienst AdSense ten opzichte van andere advertentieverkopers.