Bright-autotester Rutger rijdt deze maand in de BMW i4. Na vier weken is het tijd voor zijn conclusies. Hoe goed is de i4?
Rutger Middendorp test sinds 2010 auto's in de vorige week al een beetje verklapt, maar ik ben extreem content met de BMW i4. Gedurende vier weken testen werd hij alleen maar beter. De basics zijn al fantastisch: grote accu, laag verbruik en een enorme actieradius. Ik haalde 500 kilometer met dit weer. De vanafprijs van 60.000 euro is ten opzichte van de concurrentie ook heel aardig. En het is geen SUV. Het is een auto waar je echt in gaat zitten in plaats van dat je op de bok stapt.
Maar het is ook een auto gebaseerd op een onderstel waar ook de (op benzine rijdende) X6 op wordt gebouwd. Dat doet niet veel voor mijn vertrouwen. Ik verwacht dan weinig bagageruimte en een ouderwetse basis voor infotainment en rijhulpsystemen. Ook ben ik geen fan van de gigantische neus van moderne BMW’s. Ik had niet gedacht daar aan te kunnen wennen.
Maar nee, de i4 was verbluffend goed en ik ben ook het ontwerp gaan waarderen. De gehele vorm is van klassieke proporties en in de detaillering zitten wat lompe keuzes, zoals die enorme grille, maar er is niet te veel door gedesigned. De conceptcar was een stuk knapper om te zien en het is jammer dat daar niet meer van overeind is gebleven, maar dat kan nog met de facelift. De afwerking van het interieur is prachtig en over alles lijkt nagedacht.
Tesla Model S
Totdat ik in de BMW stapte had ik niet kunnen vermoeden dat er een auto zou zijn die ik beter vond dan de Tesla Model S. Om twee belangrijke redenen. Allereerst: de Model S is ontwikkeld vanaf een blanco stuk papier. Er zitten geen oude ideeën uit benzinewagens is, simpelweg omdat 'we dat nou eenmaal zo gewend zijn'. Waarom een startknop? Als ik hem in de D zet, snapt ie toch wel dat ik wil rijden? Waarom zou infotainment en auto-informatie van elkaar gescheiden moeten worden? Dat kan toch prima op één scherm? Waarom geen Netflix en YouTube in de auto? Handig toch tijdens het laden?
Maar misschien nog wel belangrijker: de Model S staat in direct contact met het gehele laadnetwerk van Tesla, waardoor je zonder na te denken naar elke mogelijke locatie in de wereld gestuurd kan worden zonder je druk te maken over waar je moet laden en hoe lang. De Tesla rekent alles voor je uit, weet of palen beschikbaar zijn en herberekent als je andere keuzes maakt. Dat kan geen enkele andere auto. Mijn idee was dat geen enkele autofabrikant in de buurt zou komen totdat ze ook zover waren.
Ik had het mis. Want de BMW kan dat niet. Hij moet gebruik maken van allerlei verschillende aanbieders om te laden. Die hebben veel minder palen staan, daar zitten nog wel eens foutjes in de database met palen die achter een hek staan of niet werken. De lange afstandservaring van Tesla blijft ongeëvenaard.
De kleine details
Maar net zoals ik vind dat je een auto niet moet uitkiezen om zijn capaciteit om vier dagen per jaar je caravan te trekken, zo vind ik dat je hem ook niet alleen moet uitzoeken voor de ritjes die je een paar dagen per jaar doet. De BMW verliest dan van de Tesla in gebruiksgemak, maar die andere dagen heb je een fijnere auto.
Waarom? Omdat de i4 laat zien dat BMW experts heeft in alle kleine details die de ervaring beter maken. Van het scharnier in de deur tot de stof voor de matten. Alles lijkt te kloppen.
Een paar voorbeelden: als de verwarming aan staat laat hij subtiel zien of hij nog aan het verwarmen is of nog op temperatuur moet komen. Als je de remregeneratie op adaptief hebt staan remt hij -met gas los- niet af als je onder de maximumsnelheid zit, maar wel als je er boven zit. Wil je de cruise-control bijstellen aan de nieuwe maximumsnelheid? Even op Set drukken volstaat. Wil je de wasstraat inrijden zonder je velgen kapot te rijden? Zet je de wasstraatcamera aan. En ik kan nog wel even doorgaan.
Na vier weken kan ik niet anders dan concluderen dat de BMW i4 mijn nieuwe favoriete auto is. En ik schrik er zelf een beetje van.
Rutger Middendorp test sinds 2010 auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.