© Activision Blizzard

Microsoft belooft: Call of Duty komende tien jaar ook naar Nintendo

Call of Duty Modern Warfare II is één van de populairste games van het moment.

Microsoft belooft: Call of Duty komende tien jaar ook naar Nintendo

07-12-2022 13:16 Laatste update: 13:23

Microsoft heeft een tienjarig contract gesloten met Nintendo. Daarin wordt beloofd dat de populaire Call of Duty-games de komende tien jaar ook voor de spelcomputers van Nintendo verschijnen.

De overeenkomst treedt in werking als de overname van Activision Blizzard door Microsoft wordt afgerond, meldt Xbox-topman Phil Spencer. Microsoft kondigde de overname van Call of Duty-uitgever Activision Blizzard begin dit jaar al aan, maar toezichthouders moeten nog toestemming geven.

Er is veel weerstand tegen de overname, mede vanuit marktleider Sony. Dat bedrijf is bang dat de populaire Call of Duty-games straks exclusief voor de Xbox worden gehouden en niet meer voor de PlayStation verschijnen. Microsoft heeft al meermaals beloofd dat dat niet zal gebeuren, en heeft Sony een soortgelijke tienjarige belofte gedaan als nu met Nintendo. Opvallend detail: Call of Duty is voor het laatst in 2013 voor een Nintendo-spelcomputer verschenen.

Sony: 'Niet goed genoeg'

Sony heeft eerder al gezegd dat het een tienjarige deal niet voldoende vindt. Het bedrijf ziet liever dat toezichthouders de overname van Activision Blizzard tegenhouden. En die kans bestaat nog steeds, want zowel de Europese, Britse als Amerikaanse toezichthouders moeten nog overstag.

Met de overname is een recordbedrag van 69 miljard dollar gemoeid. Mede daarom kijkt de Amerikaanse FTC streng naar de overname. Volgens geruchten zou de toezichthouder de overname met een rechtszaak willen tegenhouden.

Microsoft stelt steeds dat het de games van Activision Blizzard juist naar meer schermen wil brengen. Ook zegt het bedrijf dat het economisch gezien niet verstandig is om spelcomputers van concurrenten uit te sluiten. De verkopen van al die games brengen voorlopig nog altijd meer geld op dan exclusieve titels voor de Xbox zouden doen. Het bedrijf zou bovendien vooral geïnteresseerd zijn in Activision Blizzard vanwege de mobiele game-tak, Candy Crush-maker King. In dat onderdeel zit al een aantal jaar de grootste groei, en Microsoft is op dat gebied nog niet actief.