© Sono Motors

Duitse zonneauto Sion in zwaar weer: makers vragen om extra geld

Sono-oprichters Laurin Hahn en Jona Christians voor de Sion.

Sono Motors

Duitse zonneauto Sion in zwaar weer: makers vragen om extra geld

09-12-2022 14:37 Laatste update: 14:37

De Duitse automaker Sono Motors gooit al jaren hoge ogen met zijn Sion-zonneauto, maar zit nu in geldnood. Via vooruitbetalingen hoop het bedrijf de ontwikkeling van de auto op de rit te houden.

Sono Motors haalde begin 2020 nog 50 miljoen euro aan investeringen binnen via crowdfunding. Maar de inflatie zou investeerders afschrikken, schrijven de oprichters van de startup aan hun klanten. Die investeerders willen bezuinigingen en ontslagen, waardoor de productie van de Sion-zonneauto volgens de oprichters grote vertraging zou oplopen.

Daarom richten die oprichters zich nu opnieuw tot de klant zelf. Het bedrijf hoopt dat mensen die de auto vooruitbesteld hebben, de wagen alvast volledig willen afbetalen. Ruim 21.000 klanten hebben al een aanbetaalde reservering voor een Sion-auto met een prijs van 29.900 euro. Sono Motors hoopt nu dat 3500 van die wagens alvast volledig afbetaald kunnen worden door de klanten. Dat zou zou ruim 100 miljoen euro opleveren.

Pas geïnd bij succesvolle campagne

Klanten die het bedrijf willen steunen kunnen ook een kleiner bedrag vooruitbetalen. Het geld wordt net als bij een reguliere crowdfunding pas geïnd als de campagne succesvol is. Om klanten over de streep te trekken, heeft Sono Motors een kortingsprogramma gemaakt met kortingen tot 3000 euro voor wie vooruitbetaalt.

Het geld dat wordt opgehaald moet investeerders gunstig stemmen, hopen de oprichters. Ook moet het geld helpen met de huidige planning om de Sion-zonneauto in 2024 in productie te nemen. Momenteel is Sono Motors bezig met het maken van pre-productiemodellen van zijn auto, bedoeld voor tests op de openbare weg.

Lightyear, een Nederlandse concurrent van Sono Motors, startte onlangs met de productie van zijn eerste zonneauto, de Lightyear 0. Die auto heeft momenteel ook de titel van meest aerodynamische productieauto ter wereld.

Luister ook de Bright Podcast: