Duurtest Volkswagen ID.5: hoe goed is de software?
Bright Duurtest Week 2

Duurtest Volkswagen ID.5: hoe goed is de software?

19-12-2022 05:07 Laatste update: 06:47

Bright-autotester Rutger rijdt een maand in de Volkswagen ID.5. Een elektrische SUV, met een aflopende daklijn. Deze week: wat is er veranderd aan de ID-serie dankzij software-updates?

Kijk ook onze video:

Rutger Middendorp test elke maand een auto voor Bright. Kijk ook zijn video's.

Tesla introduceerde het idee dat een auto wezenlijk kon veranderen met software-updates. Eerder waren die er ook, bij de garage, om een probleem te verhelpen. Maar Tesla voegde aan reeds verkochte auto’s gratis nieuwe functies. Andere automakers hadden de gewoonte om zelfs voor het updaten van een navigatiekaart een serieus bedrag te vragen. Dat staat door de Amerikaanse automaker op de kop. 

Volvo, Volkswagen en andere automakers buitelden over elkaar heen om ook over-the-air updates aan te kondigen. Je hoeft er niet voor naar een garage. Ze worden gewoon ’s nachts binnen gehaald en geïnstalleerd. De ID-serie van Volkswagen had in eerste instantie software met bugs en de gevierde augmented reality navigatie was ook nog niet klaar. Die moesten nog ouderwets bij de dealer aangepast worden. Maar inmiddels lijkt het meer de 21e eeuw voor de eigenaar van een elektrische Volkswagen. Versie 3 van de software is hier en het voelt achter het stuur misschien niet als een nieuwe auto. Maar wel eentje die af is. 

De automatische cruise control (Travel Assist) kan nu ook zelf van baan wisselen, door alleen het knipperlicht aan te doen. De auto leest ook snelheidsborden en kan de snelheid van de cruise control automatisch aanpassen. Dat is een hele fijne optie, zeker omdat de auto ook zelf afremt voor scherpe bochten en rotondes. Een beetje lafjes meesturen is genoeg. Nadeel van deze optie is dat hij zich af en toe vergist. Bij Aduard meent hij dagelijks dat de provinciale weg een 100 kilometer limiet heeft. Op de ring van Groningen waar je niet harder mag dan 70 vermoed hij soms zelfs 130 km/u. Het aantal foutjes dat hij maakt is dusdanig groot, dat ik het met tegenzin uitgezet heb. 

De ID-auto’s met versie 3 van de software kunnen ook automatisch inparkeren. Door op een knop te drukken naast een parkeervak, of door maximaal 5 'parkeeracties' op te slaan. Dat inparkeren gaat echter zo tergend langzaam, dat ik het meestal halverwege afbreek en zelf maar overneem. Als je een hele smalle garage of oprit hebt, kan ik me voorstellen dat het handig is. Anders zou ik het alleen adviseren als je al minstens drie keer je no-claim kwijt geraakt bent tijdens het inparkeren. 

Volkswagen belooft ook dat de stemassistent minder onnozel is geworden en dat de auto een handige route langs laadpalen kan uitrekenen. Die beide claims moet ik nog testen. 

Volgende week hoop ik al te kunnen vertellen dat ik gewend ben geraakt aan de aanraakoppervlakken van de ID.5. Vragen over deze auto? Stel ze via de Bright Facebook-pagina of het Bright Twitter-account.

Rutger Middendorp test sinds 2010 elke maand een auto voor Bright. Volg ons ook op YouTube.

Luister ook: