Auto met zonnepanelen

Record voor zonneauto: 1000 km op volle accu binnen 12 uur 

© UNSW

zonneauto auto zonnepanelen zonne-energie solar car
21 december 2022 om 08:44
Laatste update: 21 december 2022 om 09:58

Australische studenten hebben met hun zonneauto een nieuw wereldrecord gehaald voor de snelste duizend kilometer die op maar één acculading is gereden.

De zonneauto Sunswift 7 van de Universiteit van Sydney heeft op één volle acculading duizend kilometer afgelegd in 11 uur en 52 minuten. Dat was goed voor een nieuw Guinness Word Record. De auto reed een gemiddelde snelheid van 84 km/u. 

De Sunswift 7 weegt maar 500 kg, ongeveer een kwart van het gewicht van een Tesla Model S. De wagen is zo licht doordat hij niet beschikt over allerlei onderdelen die normale personenauto’s wel hebben, zoals airbags, airco, ABS-remmen en ruitenwissers. 

Aerodynamica

De auto haalt door de aanpassingen een zeer hoge aerodynamische efficiëntie. De Sunswift 7 heeft een zogeheten luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,095. Ter vergelijk: de Nederlandse zonneauto Lightyear 0, volgens de makers de 'meest aerodynamische consumentenauto', heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,175. De Sunswift 7 komt echter niet op de markt, terwijl de levering van de eerste Lightyear-auto's in november van start ging.

"Sunswift 7 is geen productieauto van de toekomst, want we hebben concessies gedaan op het gebied van comfort en de kosten zijn te hoog. Maar we tonen aan dat auto's zuiniger, duurzamer en milieuvriendelijker zijn te maken", zegt Richard Hopkins, Sunswift-teamleider en hoogleraar, die eerder bij het Formule 1-team van Red Bull werkte. 

"Laten we niet vergeten dat dit geen goedbetaalde experts zijn die voor Mercedes werken. Dit is een stel slimme amateurs die alle ingrediënten hebben gepakt en op een briljante manier in elkaar hebben gezet. Ze laten zien wat haalbaar is als je je concentreert op aerodynamica, rolweerstand en het gebruik van slimme materialen."

De Sunswift-zonneauto.

'Innovatie filtert door naar gewone auto's'

Het energieverbruik van de Sunswift was slechts 3,8 kWh per 100 km, veel zuiniger dan de meest efficiënte elektrische auto's die nu op de weg rijden (rond 15 kWh/100 km). "Ik heb in de Formule 1 gewerkt en niemand denkt dat we over tien jaar met F1-auto's op de weg rijden. Maar de technologie die ze in de F1 gebruiken, verlegt wel de grenzen en een deel daarvan filtert door naar gewone voertuigen. Zoiets proberen we ook te doen met de Sunswift", aldus Hopkins.

De zonneauto reed de afstand op een snelwegcircuit en de wagen wisselde om de paar uur van bestuurder. Ook stond de auto bijna een kwartier stil vanwege een probleem met het beheer van de accu, maar dat werd nog net enkele seconden binnen de toegestane limiet van 15 minuten opgelost.

Zonnerace volgend jaar

De Sunswift neemt volgend jaar deel aan de zonnerace World Solar Challenge, die in het verleden meermaals werd gewonnen door studententeams van Nederlandse universiteiten. Ook de oprichters van Lightyear deden eerder mee aan de World Solar Challenge.

Luister ook onze podcast over de Lightyear-zonneauto: