'Twitter wil bedrijven 1000 dollar per maand vragen voor goud vinkje'

Het goudkleurige vinkje op de Twitter-pagina van Twitter.

Onkosten

'Twitter wil bedrijven 1000 dollar per maand vragen voor goud vinkje'

06-02-2023 13:04 Laatste update: 13:04

Twitter merkt de echtheid van bedrijven sinds een paar maanden aan met een goudkleurig vinkje. Dat voorrecht zou geld gaan kosten: 1000 dollar per maand.

Twitter heeft de betekenis van zijn verschillende vinkjes al een aantal keer veranderd sinds de overname door miljardair Elon Musk. Momenteel zijn de echte, geverifieerde accounts van bedrijven voorzien van een goudkleurig vinkje en een vierkante profielfoto. Dat onderscheid is niet alleen handig, het is ook noodzakelijk om misbruik te voorkomen. Maar voor wat hoort wat: Twitter overweegt bedrijven 1000 dollar per maand te vragen voor het goudkleurige vinkje, meldt The Information.

De publicatie zag interne Twitter-chats in, waarin de kosten werden besproken. Social media-expert Matt Navarra plaatste al een bericht waarin een bedrijf door Twitter wordt benaderd met het aanbod van 1000 dollar per maand voor een goudkleurig vinkje. Er is ook een regeling voor aanverwante bedrijfsaccounts: 50 dollar per maand extra voor elk bijkomend account, bovenop de 1000 dollar.

Oude vinkje nog niet ingetrokken

Het is niet duidelijk op welke termijn Twitter het betalen voor accounts wil invoeren. Ook is nog altijd niet bekend op welke termijn oudere geverifieerde accounts hun vinkjes verliezen. Bekendheden en bedrijven betalen nu nog steeds niets voor hun blauwe of gouden vinkje dat zij eerder hebben gekregen.

Twitter geeft gebruikers met het Twitter Blue-abonnement à 8 euro per maand onder meer een blauw vinkje. Dat vinkje ziet er hetzelfde uit als de oude blauwe vinkjes, die werden uitgereikt aan zowel bekende gebruikers als bedrijven. Het onderscheid is nu te zien door op het vinkje te drukken.

Misbruik blauwe vinkjes

Toen de betaalde vinkje in eerste instantie werden geïntroduceerd, werd daar meteen misbruik van gemaakt. Gebruikers maakten realistisch ogende nep-accounts van bekendheden en bedrijven, die dankzij het betaalde vinkje echt leken.

Dat leidde bij bedrijven tot grote onvrede. Dat is slecht voor Twitter, dat nog altijd grotendeels afhankelijk is van advertenties van bedrijven. Inmiddels zouden veruit de meeste grote adverteerders geen reclame meer maken op Twitter. Inmiddels zijn er nu dus twee soorten vinkjes en controleert Twitter op misbruik.

Luister ook de Bright Podcast: