Bright-autotester Rutger rijdt een maand in de in prijs verlaagde Tesla Model Y. Hoe staat het met de software anno 2023?
Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg ook het Bright-kanaal.
Wie al langer een Tesla rijdt, weet dat de softwarebeleving met ups and downs gaat. Er komen steeds nieuwe mogelijkheden bij: van een hondenmodus tot Netflix. Van games tot vuilcontainerherkenning. Maar met name de systemen die autonoom rijden mogelijk moeten maken, worden niet per se met elke update beter.
Wij reden 400 kilometer op een dag in de Model Y om te checken waar de Tesla-software nu staat. We delen de ervaring op in drie blokjes: navigatie, entertainment en rijhulpsystemen.
Navigatie
De navigatie van de Model Y is nog altijd één van de redenen om voor de Tesla te kiezen. Het werkt intuïtief, snel en de auto bedenkt zelf langs welke laadpalen hij moet en meldt je ook wanneer je ver genoeg bent om weer verder te reizen. Geen ander merk komt hierbij in de buurt. Deels omdat hun software vaak niet slim en geïntegreerd genoeg is.
Maar zelfs Porsche die aardig in de buurt komt, kan niet tippen aan Tesla, simpelweg omdat de laadinfrastructuur niet van Porsche zelf is en de Superchargers wel van Tesla. Dat zorgt voor hoge laadsnelheden, informatie over de beschikbaarheid van laders en een voorverwarmde accu, voordat de stekker er in gaat.
Mocht je heel erg verknocht zijn aan een andere navigatie-oplossing, zoals Google Maps of Waze, dan zul je dat op het scherm van je telefoon moeten tonen. Integratie in de Tesla is er niet. Maar eerlijk gezegd: de navigatie van de auto zelf is zo goed, dat opgeven van alternatieven geen offer is.
Entertainment
Het audiosysteem van de Tesla beschikt niet over een sjieke merknaam als Harman Kardon, Bose of Bang & Olufsen. Maar het klinkt werkelijk indrukwekkend. Spotify, Apple Music of Tidal kun je gebruiken met een ingebouwde app. Dat werkt het mooiste.
En let op BMW, Audi, Polestar, en alle anderen: Netflix en YouTube tijdens het laden is echt een verademing. Je betaalt 10 euro per maand voor 'premium connectivity' en dan kun je eindeloos Netflix kijken en Spotify streamen.
Rijhulpsystemen
Na twee ronkende aanbevelingen, verwacht je misschien dat de rijhulpsystemen van Tesla ook geweldig zullen zijn. Nou, nee. Als je alle systemen aanzet (inclusief de zogenaamde bèta-features) is het alsof je bij iemand die zijn eerste rijles heeft in de auto zit. Hij remt soms voor spoken. Hij anticipeert beroert op invoegende auto’s. De gimmick om met de richtingaanwijzer van baan te kunnen wisselen is dat niet waard.
Toegegeven: Tesla noemt het bèta-opties, maar het is allemaal zo ongepolijst, dat ik me niet kan voorstellen dat er iemand is die het langer dan een uur uitprobeert. Zet je alles uit en gebruik je alleen de adaptieve cruisecontrol, dan is het systeem prima. Maar net als bij praktisch elke andere moderne auto, moet je voor b-wegen zonder middenstreep elke rit de rijbaanbegeleiding uitzetten, anders gaat je auto steeds in de ankers als er een tegenligger aankomt.
Volgende week meer over de Tesla Model Y.
Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg ook het Bright-kanaal.