Viaplay wil aanbod verder uitbreiden: 'We hebben meer dan de Formule 1'

Viaplay-topman Alexander Bastin

Bright Interview

Viaplay wil aanbod verder uitbreiden: 'We hebben meer dan de Formule 1'

07-03-2023 21:53 Laatste update: 21:58

Naast de Formule 1 en voetbal wil streamingdienst Viaplay zijn aanbod verder uitbreiden, ook met eigen Nederlandse series. "Sport is de perfecte opstap, maar we willen Viaplay uitbouwen tot een bredere dienst", vertelt topman Alexander Bastin.

Viaplay ging een jaar geleden in Nederland van start. In de eerste maanden kreeg de streamingdienst veel kritiek van Nederlandse Formule 1-fans. Sommige kijkers hadden last van haperende streams en technische problemen, anderen waren niet te spreken over de nieuwe commentatoren bij de F1-uitzendingen. Het leidde tot veel gemor op sociale media.

Uiteindelijk wist het Zweedse bedrijf honderdduizenden abonnees aan zich te binden. "We hebben nu 1,2 miljoen Nederlandse abonnees dus er zijn veel ogen op ons gericht. We zijn blij met onze groei en hoe we ons op de Nederlandse markt hebben gevestigd", vertelt Alexander Bastin, die de leiding heeft over de Nederlandse tak van Viaplay.

De streamingdienst voerde meerdere verbeteringen door om de kijkervaring te verbeteren, zegt Bastin. "We hebben veel feedback gekregen van Nederlandse klanten, wat we erg op prijs stellen. We kennen de markt en de omstandigheden nu een stuk beter. We hebben actie ondernomen en zaken verbeterd. Elke keer als er gebruikers problemen melden dan nemen we dat serieus en onderzoeken we wat we kunnen verbeteren. Of het nu gaat om de stabiliteit van de streams of de beeldkwaliteit. Dat werk gaat continu door."

'Veel minder klachten'

Zowel over de beeldkwaliteit als de stabiliteit van de streams komen volgens de Viaplay-topman inmiddels veel minder klachten binnen. "Dat zien we in onze cijfers over de door klanten gemelde incidenten. We zien een positieve ontwikkeling. Sowieso heeft maar een klein deel van de klanten problemen ondervonden. Ik ben blij met hoeveel we vooruit zijn gegaan en hoeveel we hebben verbeterd. Maar dat betekent niet dat we nu een beetje achterover kunnen leunen. We blijven verbeteren en optimaliseren." 

Bastin is ook tevreden over de presentatoren en commentatoren. "We zijn blij met de mensen die we hebben. Ze doen het fantastisch en we hebben het Nederlandse publiek iets nieuws gebracht. We hebben een zeer bekwaam team, zowel voor als achter de schermen. Natuurlijk heeft iedereen het recht op zijn eigen mening, maar wij zijn blij met wat we doen en we geloven in onze aanpak."

Prijsverhoging

De vraag is of Viaplay het aantal van 1,2 miljoen abonnees weet te behouden nu de dienst een prijsverhoging doorvoert: van 14 naar 16 euro per maand. Dat kan voor gebruikers een aanleiding zijn om op te zeggen. "Wij zijn ervan overtuigd dat we veel waar voor het geld bieden. We denken dat onze prijs de juiste is en dat we een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben, gezien ons grote entertainmentaanbod. We hebben veel meer dan alleen Formule 1", zegt Bastin.

Viaplay heeft voorlopig geen plannen om een goedkoper abonnement met reclames aan te bieden, zoals Netflix en Disney. "Dat is niet de route die we hebben gekozen. In sommige landen bieden we met Viaplay wel verschillende abonnementen voor andere prijzen, zoals een abonnement met of zonder sport."

Zulke losse pakketten komen er in Nederland voorlopig niet, zegt hij. "We doen dat per markt op basis van een analyse en op basis van de rechten die we hebben. Dat zou in de toekomst ook in Nederland kunnen gebeuren, maar momenteel hebben we daar geen plannen voor. We concentreren ons nu op het uitbreiden van ons niet-sportaanbod in Nederland." 

Nederlandse series

Viaplay werkt aan meerdere Nederlandse producties, waaronder een kerstfilm en drie eigen series: een duistere comedyserie van Saskia Noort genaamd Something Stupid, het crime-drama De Schuldige, geschreven door Liesbeth Strik, en de serie Roombeek over de Vuurwerkramp in Enschede. Vorig jaar verschenen onder andere al een nieuwe Nederlandse versie van Dragon’s Den en Celebrity MasterChef Nederland op de dienst.

"Sommige lokale producties zijn heel Nederlands, zoals de kerstfilm, maar andere producties kunnen ook interessant zijn voor onze kijkers in andere landen", zegt Bastin. "Net zoals onze Noordse misdaadseries, ook wel Nordic noir genoemd, die over de hele wereld goed kunnen werken." Viaplay ging onlangs ook van start in de Verenigde Staten en Canada, en is nu beschikbaar in dertien landen. Het bedrijf gaat ook meer Engelstalige series maken. Later dit jaar verschijnt bijvoorbeeld de eco-thriller The Swarm, gemaakt door de Game of Thrones-producent Frank Doelger. 

Max Verstappen

Viaplay hoopt zo meer te worden dan een sportdienst. "Viaplay wordt nu vooral geassocieerd met de Formule 1, de Premier League en darts, maar we zijn meer dan dat. Sport is de perfecte opstap voor ons. We hebben een goede kans om Viaplay uit te bouwen tot een bredere dienst. Onze ambitie is om er een must-see streamingdienst van te maken, met een breed entertainmentaanbod, zowel sport als niet-sport. Het kost tijd om een collectie series op te bouwen, maar we zien al wel een verschuiving in het kijkgedrag. Abonnees kijken steeds meer andere content dan alleen live-sportuitzendingen."

Viaplay’s sport-documentaires, zoals die over Max Verstappen, worden volgens Bastin in Nederland erg goed bekeken. Binnenkort verschijnt de nieuwe driedelige docu Max Verstappen: Anatomy of a Champion. "We hebben veel mannen onder onze abonnees en zij kijken ook veel naar series als Walker en Billy The Kid. Maar ook algemeen entertainment, zoals Celebrity MasterChef Nederland, werkt goed." 

Hele jaar door

De Engelse Premier League heeft volgens Bastin ook voor een aanwas aan Nederlandse abonnees gezorgd. "Een belangrijk onderdeel van onze strategie is om meerdere sportrechten te hebben. Want een grote groep kijkt naar meer dan één sport. Daarom hebben we naast de Formule 1 ook de Premier League en bijvoorbeeld darts. Als het Formule 1-seizoen is afgelopen zijn er wel Premier League-wedstrijden en tijdens de zomerstop van het voetbal zijn er F1-races. Veel van onze abonnees kiezen daarom voor een jaarabonnement." Hoe groot het deel is dat voor een jaarpakket koos, wil hij niet zeggen. "Maar het was meer dan we hadden verwacht." 

Websites van grote Nederlandse media krijgen van Viaplay ook korte video's met sporthoogtepunten. "Het mooie van sportrechten is dat je veel gratis publiciteit krijgt en dat er loyale groepen fans zijn. De publicaties op andere sites en sociale media werken aanvullend. Het helpt om de interesse op te bouwen", aldus Bastin.

Audio-livestreams

Vanaf dit seizoen is Viaplay's live-audioverslag van de Formule 1 ook gratis te beluisteren op nieuwssites. Het Zweedse bedrijf kocht hiervoor de audiorechten, die eerder in handen van Grand Prix Radio van commentator Olav Mol waren. "Dit Formule 1-seizoen werken we samen met DPG Media. De live audio-stream wordt tijdens alle Grand Prix-weekenden in de liveblogs van zowel het AD als Nu.nl geïntegreerd. Via Nu.nl-nieuws zal het ook terugkomen in de nieuwsuitzendingen op Qmusic", zegt Marco Zwaneveld, head of sports bij Viaplay Nederland.

Voorlopig komen er geen live-audiostreams van Premier League-wedstrijden, aldus Zwaneveld. "Wellicht dat daar in de toekomst verandering in komt. We zenden immers alle 380 Premier League-wedstrijden uit met Nederlands commentaar, dus het is zeker mogelijk."

Volg de Bright Podcast voor meer over de strijd tussen streamingdiensten.

Luister ook: