Spotify krijgt nieuwe look: scrollen door TikTok-achtige feed
Grote update

Spotify krijgt nieuwe look: scrollen door TikTok-achtige feed

08-03-2023 19:36 Laatste update: 09-03-2023 10:50

Spotify geeft zijn interface een grote update met onder meer een startscherm met beeldvullende plaatjes en videofragmenten. Daardoor lijkt de app meer op TikTok en Instagram. Ook heeft de muziekdienst een hele reeks nieuwe functies onthuld.

Spotify heeft een aantal vernieuwingen aangekondigd. De belangrijkste is een herontwerp van het startscherm van de muziekapp, met grote visuele previews waar gebruikers verticaal doorheen scrollen om nieuwe muziek en podcasts te ontdekken.

Met de nieuwe 'homefeed' lijkt Spotify meer op Instagram of TikTok. Gebruikers krijgen bijvoorbeeld korte previews van liedjes, videoclips, stukjes uit podcasts en fragmenten uit audiobooks. In Nederland biedt Spotify nog geen luisterboeken aan. Met één klik zijn liedjes en podcastafleveringen aan persoonlijke playlists of de eigen bibliotheek toe te voegen. De nieuwe interface wordt de komende weken in fases wereldwijd uitgerold.

Smart Shuffle en countdown-pagina's

Ook nieuw is de knop 'Smart Shuffle' om nieuwe muziek toe te voegen aan een bestaande eigen afspeellijst. Gebruikers krijgen dan gepersonaliseerde aanbevelingen op basis van hun muzieksmaak. Ze kunnen zo volgens de dienst 'nieuw leven blazen in oude playlists'.

Voor albums die zijn aangekondigd maar nog niet zijn uitgebracht komen er speciale countdown-pagina's, met daarop video's, tracklijsten, merchandise en een timer die aftelt naar de release.

Podcasts

Ook krijgen podcasts net als muziek voortaan 'autoplay': na afloop van een aflevering begint dan automatisch een andere aflevering af te spelen die aansluit op de eigen luistervoorkeuren.

Bovendien komt Spotify samen met DC Comics met een podcast die is ontwikkeld onder leiding van scenarioschrijver David S. Goyer, die bekend is van de Dark Knight-films.

Ook gaat Spotify concertgangers meer op de hoogte brengen van toekomstige shows van hun favoriete artiesten. Met een knop kunnen ze aangeven dat ze geïnteresseerd zijn in een bepaald concert, dat vervolgens in hun 'eigen live-events feed' verschijnt.

Artiesten

Verder komen er nieuwe mogelijkheden voor artiesten. Zo kunnen ze korte video's aan hun profiel- en albumpagina’s toevoegen. Ook kunnen meer artiesten deelnemen aan het Fans First-programma, waarbij fans speciale toegang tot de voorverkoop van concerten en exclusieve merchandise krijgen.

Onlangs kwam Spotify al met een nieuwe functie met een virtuele dj die met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) liedjes draait en daar gesproken commentaar bij geeft. Die DJ-functie is nog alleen in de VS en Canada beschikbaar.

Luister ook de Bright Podcast:

Kijk ook: de nieuwe Sonos-speakers