'Apple wil 1 miljard dollar per jaar in bioscoopfilms steken'

Joaquin Phoenix als Napoleon, later dit jaar op Apple TV+ en in de bioscoop.

Apple TV+ promoten

'Apple wil 1 miljard dollar per jaar in bioscoopfilms steken'

23-03-2023 14:14 Laatste update: 14:14

Apple zou zijn streamingdienst Apple TV+ meer onder de aandacht willen brengen door meer geld te investeren in films die eerst in de bioscoop gaan draaien.

De iPhone-maker zou van plan zijn om 1 miljard dollar per jaar te investeren in bioscoopfilms die later op Apple TV+ te zien moeten zijn, zeggen ingewijden tegen Bloomberg. Apple won vorig jaar als eerste streamingdienst ooit de Oscar voor beste film. Dat was voor CODA, een film over een muzikaal meisje uit een verder dove familie.

CODA verscheen gelijktijdig in de bioscoop en op Apple TV+. Om mee te dingen naar filmprijzen als de Oscars, is vertoning in de bioscoop een vereiste. Apple zou door meer te investeren in films tegelijkertijd zijn reputatie in Hollywood willen vergroten en meer kijkers naar Apple TV+ willen trekken.

Deals met grote namen

Apple heeft al samenwerkingen met enkele grote namen. Zo verschijnt de nieuwe film van Martin Scorsese op Apple TV+: de verfilming van het boek Killers of the Flower Moon met in de hoofdrol Leonardo DiCaprio. Kingsman-regisseur Matthew Vaughn werkt voor Apple aan een spionagefilm met Superman-acteur Henry Cavill. Regisseur Ridley Scott maakt een film over Napoleon voor Apple, met Joaquin Phoenix in de titelrol.

Het bedrijf zou zulke samenwerkingen nu willen vergroten. De grotere films zouden in meer bioscopen te zien moeten zijn: de meeste films die Apple produceerde, waren in een klein aantal bioscopen te zien of alleen op Apple TV+.

Bioscoop weer in de gratie

Met bioscoopvertoningen zou Apple ook grote filmmakers willen overtuigen: die geven nog altijd de voorkeur aan de prestige van de bioscoop tegenover enkel een digitale premiere op een streamingdienst. Zo'n bioscoopvertoning kost echter veel geld rond marketing en andere onkosten, die ook weer terugverdiend moeten worden. Apple heeft op dat vlak nog maar nauwelijks ervaring.

Apple is niet de enige streamer die zijn blik weer op de bioscoop richt, een sector die tijdens de coronajaren zwaar getroffen werd. Zo wil Disney weer meer films in de bioscoop uitbrengen, in plaats van alleen op Disney+. En Amazon is hetzelfde van plan met films uit zijn studio MGM, die in 2021 door Amazon werd gekocht. Amazon wil nu 12 tot 15 bioscoopfilms per jaar uitbrengen, die daarna op Prime verschijnen. HBO Max-eigenaar Warner Bros. heeft soortgelijke plannen, net als de eigenaars van de streamer SkyShowtime.

Netflix lijkt de buitenstaander: de streaming-marktleider wil zijn films liever niet exclusief in de bioscoop uitbrengen. Het bedrijf kiest hooguit voor kleine vertoningen en maakt films hoofdzakelijk voor zijn eigen dienst.

Luister ook de Bright Podcast: