© WB Games

Fictieve Harry Potter-sport 'zwerkbal' krijgt eigen game
Online Harry Potter-spel

Fictieve Harry Potter-sport 'zwerkbal' krijgt eigen game

18-04-2023 14:19 Laatste update: 14:21

De fictieve sport zwerkbal uit de Harry Potter-boeken krijgt een eigen competitieve game. In Harry Potter: Quidditch Champions kun je het online tegen elkaar opnemen.

Het spel is volgens uitgever WB Games al jarenlang in ontwikkeling bij Unbroken Studios, dat eerder de Fortnite-achtige game Fractured Lands uitbracht. Quidditch Champions zal verschijnen op pc en spelcomputers, al is nog niet bekend wanneer de titel in de winkels ligt.

WB Games bracht eerder dit jaar de game Hogwarts Legacy uit, waarin je honderd jaar voor Harry rondliep op de oude tovenaarsschool uit de boeken. 

Zwerkbal

Zwerkbal ontbrak in Hogwarts Legacy, maar krijgt nu een volledig zelfstandige game. Bij deze fictieve sport vliegen tovenaarsteams op bezems rond terwijl ze punten scoren door ballen te gooien, terwijl twee spelers tegelijkertijd proberen een vliegende gouden bal te vangen om zo de pot te winnen.

Het is niet voor het eerst dat zwerkbal een rol speelt in een Harry Potter-game. In 2003 verscheen Quidditch World Cup voor de Game Boy ADvance, GameCube, PlayStation 2 en Xbox, een game waarin de sport ook centraal stond. Recente Harry Potter Lego-games lieten spelers ook zwerkballen.

Rowling niet betrokken

Op de website van Quidditch Champions is te lezen dat de game 'trouw is aan de visie van auteur J.K Rowling', maar dat ze niet een verhaal hiervoor heeft geschreven. Diezelfde tekst stond ook op de site van Hogwarts Legacy.

Rowlings indirecte betrokkenheid leidde meerdere malen tot kritiek. De auteur doet al jaren zeer omstreden uitspraken over transgender-mensen. En hoewel ze niets voor de game heeft geschreven, riepen critici op tot een boycot van Hogwarts Legacy. Rowling zou namelijk geld verdienen aan verkoop van de spellen, omdat de Harry Potter-wereld haar eigendom is.

Die boycot stond uiteindelijk het succes van de game niet in de weg: in de eerste twee weken ging de game twaalf miljoen keer over de toonbank, wat het een hit maakte.

Luister ook onze podcast: