Twitter onder vuur wegens vinkjes voor dode beroemdheden
Blauwe vinkjes

Twitter onder vuur wegens vinkjes voor dode beroemdheden

24-04-2023 06:38 Laatste update: 07:41

Na blauwe vinkjes te hebben verwijderd, heeft Twitter ze dit weekend weer teruggegeven aan een aantal beroemdheden. Ook dode mensen kregen op die manier weer een verificatievink, wat volgens critici mogelijk tegen de wet is.

Na op 20 april de blauwe vinken van gebruikers te hebben weggehaald, keerden de icoontjes dit weekend weer terug bij een aantal accounts. Het lijkt voornamelijk te gaan om Twitter-accounts van gebruikers met meer dan één miljoen volgers. Eerder zei Musk dat hij Twitter Blue-abonnementen cadeau had gedaan aan drie beroemdheden.

'Ik zal mij wreken, Tesla-man'

Beroemdheden klagen veelal over hun teruggekeerde vink. Bij het icoon staat vermeld dat ze hiervoor een betaald abonnement hebben afgesloten, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Hierdoor vrezen ze dat hun volgers worden misleid, om ze te verleiden wel een Twitter Blue-abonnement te nemen.

"Mijn Twitter-account zegt dat ik heb geabonneerd op Twitter Blue, maar dat is niet zo", schreef auteur Stephen King bijvoorbeeld op de site. "Ik zweer op mijn ziel dat ik niet voor Twitter Blue heb betaald", vertelde rapper Lil Nas X. "Ik zal mij wreken, Tesla-man."

Dode beroemdheden

Daarnaast heeft Twitter de vink toegevoegd aan accounts van overleden gebruikers, zoals acteur Chadwick Boseman, basketballer Kobe Bryant en kok Anthony Bourdain. Ook bij hun accounts staat dat de personen in kwestie betalen voor Twitter Blue.

Critici denken dat dit beleid in elk geval de Amerikaanse wet overtreedt. Door de accounts Twitter Blue te geven, wordt de indruk gewekt dat deze overleden personen voor zo'n abonnement zouden betalen en het daarom een mogelijk goede deal is. In de staat Californië moeten bedrijven een schadevergoeding van minimaal 750 dollar betalen als op deze manier een overleden persoon wordt gebruikt om iets te adverteren. 

Twitter was niet bereikbaar om op de kritiek te reageren. Het bedrijf reageert automatisch op e-mails van journalisten met een poep-emoji.

Luister ook de Bright Podcast: