James Yarema/Unsplash

Apple App Store goed voor 1,1 biljoen dollar omzet in 2022

Apple App Store goed voor 1,1 biljoen dollar omzet in 2022

31-05-2023 23:23 Laatste update: 23:23

De App Store was vorig jaar voor het eerst goed voor meer dan duizend miljard dollar aan omzet. Vooral de verkoop van fysieke goederen en diensten brengt veel geld op.

Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek dat Apple heeft laten uitvoeren door analysebureau Analysis Group. De analisten kijken al een aantal jaar naar de omzet die zowel strikt binnen de App Store wordt gedraaid als omzet die wordt gegenereerd via apps die in de App Store staan. Dat laatste gebeurt bijvoorbeeld als iemand kleding koopt via een app, of een taxi bestelt.

Alles bij elkaar opgeteld kom je dan op een hoog bedrag, vorig jaar dus voor het eerst meer dan 1000 miljard dollar. Dat is een toename van 29 procent vergeleken met 2021. In 2019 lag de totale gemeten omzet via App Store-apps nog op ongeveer de helft, 519 miljard dollar.

Digitaal tijdens corona, nu weer fysiek

In de cijfers is ook het veranderde consumentengedrag tijdens de coronajaren goed terug te zien, en ook grotendeels de omschakeling naar het oude normaal. Zo groeide de omzet op het gebied van digitale goederen en diensten in coronajaren 2020 en 2021 vrij rap, met in 2020 een toename van 40 procent jaar op jaar.

Maar toen alles in 2022 weer open ging, was de groei op gebied van fysieke goederen en diensten duidelijk te zien. De categorie was vorig jaar goed voor 910 miljard van de 1.123 miljard dollar aan omzet via apps. Dat is een groei van 34 procent vergeleken met 2021.

De omzet uit geboekte reizen via apps groeide vorig jaar met 84 procent en de omzet uit taxiritten met 45 procent. Vergeleken met 2020 is de omzet in de grote groep algemene fysieke goederen en diensten met 64 procent toegenomen.

Apple: omzet vooral voor ondernemer

Apple wijst erop dat ruim 90 procent van die ruim 1 biljoen euro zonder commissie rechtstreeks naar ondernemers is gegaan. Het bedrijf krijgt vaak kritiek vanwege de commissiekosten die worden berekend aan apps in de App Store. Voor digitale in-app-aankopen zoals abonnementen of uitbreidingen, moeten appmakers 15 tot 30 procent aan Apple afdragen. Het bedrijf zei eerder al dat er sinds de start van de App Store in totaal al 320 miljard dollar is uitgekeerd aan appmakers.

Met de cijfers wil Apple laten zien dat de nu 15-jarige App Store nog steeds relevant is. "Zoals dit rapport laat zien, is de App Store een levendige, innovatieve marktplaats waar kansen gedijen, en we zijn net zo toegewijd als altijd om te investeren in het succes van ontwikkelaars en de toekomst van de app-economie", zegt Apple-topman Tim Cook.

Luister ook onze podcast: