'Apple biedt Messi deel omzet streamingdienst na transfer naar Inter Miami'

'Apple biedt Messi deel omzet streamingdienst na transfer naar Inter Miami'

07-06-2023 17:45 Laatste update: 23:24

Lionel Messi gaat in de Amerikaanse voetbalcompetitie MLS spelen bij Inter Miami. De Argentijn zou na de transfer ook een grote deal sluiten met Apple, dat de MLS-wedstrijden tegen betaling uitzendt op de Apple TV-app. De iPhone-maker zou Messi straks laten meeverdienen aan nieuwe streamingabonnees.

Lionel Messi vervolgt zijn loopbaan in de VS. Hij heeft gekozen voor de MLS-club Inter Miami. De transfer kan een enorme boost geven aan de Amerikaanse voetbalcompetitie. De MLS zegt dat er nog gewerkt wordt aan de formele overeenkomst.

Apple en Adidas

Onderdeel van het aanbod van de MLS aan Messi zijn samenwerkingen met Apple en Adidas, de twee grootste commerciële partners van de competitie. Dat meldden verschillende bronnen, waaronder The Athletic. Apple sloot vorig jaar voor 2,5 miljard dollar een 10-jarige deal met de MLS voor het uitzenden van de wedstrijden op streamingdienst Apple TV+.

Apple en de MLS zouden Messi een deel van de omzet aanbieden die wordt gegenereerd door nieuwe abonnees van de Apple-dienst MLS Season Pass. De komst van Messi kan voor een grote groei van het aantal betalende MLS-kijkers zorgen, waardoor Apple er ook meer aan verdient.

Messi-docuserie op Apple TV+

Apple maakte dinsdag ook al bekend te komen met een vierdelige documentaireserie over Messi en zijn WK-deelnames, waaronder natuurlijk het winnen van het wereldkampioenschap in Qatar in 2022. De docuserie op Apple TV+ heeft nog geen titel of releasedatum.

Een abonnement op MLS Season Pass in de Apple TV-app kost 15 euro per maand of 99 euro voor een seizoen. Wie al een abonnement op Apple TV+ heeft, krijgt korting: 13 euro per maand of 79 euro per seizoen.

Bij de aankondiging van de MLS-deal vorig jaar zei Apple al te verwachten dat "voetbal steeds meer momentum krijgt in Noord-Amerika". In 2026 wordt het WK georganiseerd door de VS, Canada en Mexico.

Kijk ook onze samenvatting van Apple-event WWDC.

Luister onze podcast over de nieuwe Apple-bril Vision Pro: