Duurtest BMW i7: een meesterwerk dat nog beter kan

Duurtest BMW i7: een meesterwerk dat nog beter kan

25-06-2023 21:51

Onze autotester Rutger reed vier weken in een elektrische limousine: de BMW i7. Het is tijd voor zijn conclusies.

Het is een bijzondere tijd geweest: vier weken lang een auto voor de deur met alle luxe die je je voor kunt stellen (en sommige eigenlijk niet), open te maken met je smartwatch en een prijskaartje van 2 ton. De vraag of de BMW i7 een aanrader is, is eigenlijk niet zo relevant. Zoek je iets in dit segment, dan kun je kiezen tussen een Mercedes EQS, een Nio ET7 of deze BMW. Of als je iets avontuurlijker ingesteld bent en van ruimte houdt, zou een EQV ook nog een optie zijn. 

Al deze auto’s zijn extreem indrukwekkend op net iets andere manieren. De EQS en de i7 hebben dezelfde soort status en met name je voorkeur voor het merk zal bepalen welke je wilt hebben. De Nio ET7 is voor de persoon die niet hecht aan de uitstraling en het dealernetwerk van de oude wereld, maar zijn eigen pad wil lopen. De EQV is voor wie gewoon een auto wil waarmee alles kan van kamperen tot vergaderen.

Niet ruimer waar het verschil maakt

Wat de i7 vooral lijkt te zijn: een statement van BMW. Zoiets als: 'Ook in het hoogste segment kunnen wij een EV bouwen. Boven de Tesla Model S. Luxer, groter, duurder, ruimer, meer accu.' Het resultaat is inderdaad: luxer, groter, duurder, meer accu. Maar niet ruimer waar het echt verschil maakt en ook met minder elektrisch bereik.

De i7 is ontstaan nadat BMW de hoop op elektrisch rijden een tijdje had opgegeven. Met de i3 waren ze er vroeg bij, maar de revolutie naar elektrisch rijden ging niet zo hard als gehoopt en de beloofde i5 werd weggestreept. Daarna begon (zoals bij veel Europese merken) een inhaalslag gebaseerd op bestaande auto’s. De enorme neus van de i7 wordt niet gevuld met de elektrische motor of met accu’s. Die is zo groot voor de verbrandingsmotor in de reguliere 7-serie. Als gevolg is de i7 in alle dimensies groter dan een Tesla Model S, maar vertaalt zich dat niet naar bruikbare liters bagageruimte, bijvoorbeeld.

Kijk ook onze video:

Nieuwsgierig naar het vervolg

De gemiddelde gebruiker van een limousine als deze zal zich om die bagageruimte niet zo druk maken. Desnoods bestel je een taxi die achter je aan rijdt met je koffertjes. Maar de i7 is een mooi voorbeeld van de plek waar de meeste Europese autobouwers zich nog steeds bevinden. De omslag naar elektrisch rijden kwam alsnog onverwacht en dus wordt er veel voortgeborduurd op bestaande concepten en platformen uit het tijdperk van de brandstofwagen.

Alle kwaliteiten die een BMW goed maken zitten ook in deze auto. Alles wat de Beierse autobouwer kan, heeft het in dit meesterwerk gestopt. Maar met de inmiddels verdwenen i3 in het achterhoofd, maakt ook deze i7 zo nieuwsgierig naar wat de Duitsers kunnen als ze echt vanaf niks een elektrische auto gaan bouwen met al hun kennis en ervaring als basis en niet als ballast.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in onze Duurtest.