Half miljoen laadpunten in Nederland: 'Schaarste stroomnet wordt knelpunt'

Half miljoen laadpunten in Nederland: 'Schaarste stroomnet wordt knelpunt'

19-06-2023 12:08 Laatste update: 17:31

Nederland telt inmiddels 518.000 laadpunten voor elektrische auto’s. Daarvan zijn 384.200 private laadpunten aan huis. Met deze aantallen loopt Nederland voorop in Europa, maar de capaciteit van het stroomnetwerk wordt de komende jaren een groot knelpunt.

Momenteel worden ruim duizend publieke laadpunten per maand geplaatst in Nederland. In april stond de teller op 518.000 laadpunten, meldt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) in een nieuw rapport. "We liggen goed op koers. Nederland behoort tot de koplopers van Europa als het gaat om laadinfrastructuur. Maar er zijn ook uitdagingen", zegt NAL-voorzitter Gerben-Jan Gerbrandy. Zo moeten er volgens hem meer snelladers komen en meer laadpunten voor vrachtwagens. 

De netcongestie, krapte rond vraag en aanbod op het stroomnetwerk, is een groot probleem bij de uitbreiding van het laadnetwerk. "Er wordt landelijk en regionaal door overheden en netbeheerders veel gedaan om de capaciteit slimmer te benutten en uit te breiden. Die belangen voor mobiliteit zouden steviger verankerd moeten worden in de besluitvorming", aldus Gerbrandy.

'Elektrisch rijden is duur'

Volgens de NAL zijn er ook meer maatregelen nodig om elektrisch rijden financieel aantrekkelijker te maken, omdat de klimaatdoelen van het kabinet anders 'ernstig in gevaar' zouden komen. "Door de energiecrisis is het laden van een auto soms wel twee tot driemaal duurder geworden. Het wegvallen van fiscale stimulering na 2025 en de hogere motorrijtuigenbelasting vanwege het hogere gewicht van elektrische auto’s zullen dat effect verder verergeren", aldus Gerbrandy.

'Kabinet moet miljarden vrijmaken'

Ook de autobranche roept het kabinet op om snel te komen met een nieuw plan om elektrisch rijden te stimuleren. De RAI Vereniging, de belangenorganisatie van autofabrikanten en importeurs, wil dat het kabinet hiervoor een miljardenfonds opzet. Zonder nieuwe stimulansen zullen de doelen voor verlaging van de CO2-uitstoot niet worden gehaald, waarschuwt RAI Vereniging-topman Huub Dubbelman. Er is volgens hem tussen 2025 en 2030 tussen 1,5 en 2 miljard euro per jaar nodig om de klimaatdoelen te kunnen halen.  

De RAI Vereniging wil dat er voor stekkerauto's een blijvende vrijstelling komt voor de bpm, dat de aanschafsubsidies voor nieuwe en tweedehands elektrische auto's in stand blijven en dat er meer subsidies komen voor elektrische bedrijfswagens.

Kijk ook: slimme laadpaal