SonaliKapoor

Tesla's hebben 'geheime Elon-modus': geen handen aan het stuur nodig

Tesla's hebben 'geheime Elon-modus': geen handen aan het stuur nodig

21-06-2023 10:11 Laatste update: 10:33

Een beveiligingsonderzoeker heeft een geheime 'Elon Mode' in Tesla-auto's ontdekt. Als die modus is ingeschakeld hoeft de bestuurder bij gebruik van de rijhulpsystemen Autopilot en Full Self-Driving de handen niet meer aan het stuur te houden. 

Tesla's waarschuwen normaal gesproken als sensoren detecteren dat de bestuurder het stuur niet vast heeft. Maar volgens de bekende beveiligingsonderzoeker Green is er een speciale Elon-modus waarbij de auto's de waarschuwingen, in de vorm van knipperende lampjes en piepende geluiden, niet meer geven als het stuur niet wordt aangeraakt. Het lijkt vooralsnog alleen te werken in oudere Tesla's die niet beschikken over een interne camera die de bestuurder in de gaten houdt.

De rijhulpsystemen van Tesla vereisen momenteel dat bestuurders altijd blijven opletten en in staat moeten zijn om te sturen of te remmen. Ondanks dat Elon Musk sinds 2016 beloftes heeft gedaan over de komst van een volledig zelfrijdend systeem, biedt Tesla die momenteel niet aan. 

Musk schreef een paar maanden geleden al op Twitter dat hij van de 'zeurende' waarschuwingspiepjes af wilde, omdat de auto’s volgens hem steeds veiliger zouden zijn. "We verminderen het geleidelijk, in verhouding tot de verbeterde veiligheid." Volgens Green is niet duidelijk hoeveel auto’s momenteel de speciale Elon-modus hebben.

'Zeurende' piepjes omzeilen

Als een bestuurder na de knipperende waarschuwing op het touchscreen het stuur niet pakt, laat de auto een irritant piepend geluid horen totdat hij dat wel doet. Als de automobilist dan alsnog niets doet, kan de auto het gebruik van de rijhulpsystemen enkele weken tijdelijk uitschakelen.

De afgelopen jaren kwamen Tesla-rijders al met meerdere trucjes en zelfs speciale accessoires om de stuurwaarschuwingen te omzeilen. De autofabrikant bracht eind 2022 een software-update uit waarmee het deze manipulatie beter kan herkennen. Na detectie wordt Autopilot in de auto uitgeschakeld en kunnen automobilisten het systeem een tijdje niet gebruiken. 

Green is een bekende 'white hat hacker' die regelmatig onderzoek doet naar de Tesla-software. De autofabrikant kent zijn identiteit, maar wil hij voor de buitenwereld anoniem blijven. Green is eigenaar van een Model X en meldde de laatste jaren meermaals grote lekken en softwarefouten aan Tesla, waarmee hij tienduizenden dollars aan beloningen verdiende. 

Dodelijke ongelukken

Tesla’s rijhulpsystemen liggen al jaren onder vuur vanwege zorgen over de verkeersveiligheid. Zo doet de Amerikaanse toezichthouder sinds 2021 onderzoek naar een reeks ongelukken waarbij Tesla’s met Autopilot ingeschakeld in botsing kwamen met voertuigen van hulpdiensten. In februari deed Tesla nog een vrijwillige terugroepactie in de VS voor 362.758 auto’s, omdat de testversie van Full Self-Driving (FSD) ongelukken zou veroorzaken. De fabrikant kwam daarna met een over-the-air update om de problemen op te lossen.  

Aan de Amerikaanse toezichthouder zijn in totaal 21 incidenten met Tesla's rijhulpsystemen gemeld die resulteerden in dodelijke slachtoffers.

Nieuwe belofte van Musk

In april beloofde Elon Musk dat Tesla voor het einde van dit jaar een volledig zelfrijdende versie van het rijhulpsysteem uitbrengt. "Ik denk dat we het dit jaar zullen doen. De trend is heel duidelijk naar volledig zelfrijdend, naar volledige autonomie."

Kijk ook: review Tesla Model Y