Team Eco-Runner TU Delft

Nieuw wereldrecord voor waterstofauto TU Delft: 2489 km op 1 kilo waterstof

Nieuw wereldrecord voor waterstofauto TU Delft: 2489 km op 1 kilo waterstof

26-06-2023 17:55 Laatste update: 27-06-2023 01:46

Een team van de TU Delft heeft het nieuwe afstandsrecord voor een waterstofauto te pakken. De auto van de studenten reed 2489 kilometer op iets minder dan 1 kilo waterstof.

De waterstofauto van het Delftse Eco-Runner-team, de ECO XIII, is ontworpen om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben. De studenten zeggen "de technische grenzen" op te zoeken van een zo laag mogelijk gewicht en het ontwerpen van "een unieke omvang en aerodynamische vorm". De wagen reed tijdens de recordpoging constant 45 km/u. De studenten begonnen vrijdagochtend met rijden op het testcircuit in het Duitse Immendingen en ze wisselden steeds af in shifts.

Zondagavond passeerden ze de afstand van het vorige record, 2056 kilometer, dat in handen was van de Japanse autofabrikant Toyota. Uiteindelijk was na 2488,5 kilometer de tank van de ECO XIII helemaal leeg. "Dit is nu de langste afstand ooit gereden door een waterstofauto zonder te tanken, een officieel Guiness World Record."

Veel zuiniger

De studenten zeiden eerder dit jaar dat hun nieuwe waterstofauto 'honderd keer zuiniger' is dan stadsauto’s die op fossiele brandstof rijden. Het nieuwe ontwerp maakte de auto ook steviger dan de vorige modellen.

Elk jaar ontwerpt en bouwt het Delftse studententeam een nieuwe waterstof gedreven stadsauto. "Het doel is om de potentie van waterstof te laten zien en de transportsector te inspireren om duurzamere en efficiëntere mobiliteit te omarmen." Elk jaar is er een andere wereldrecordpoging. Zo werd in 2021 ook een wereldrecord gevestigd, toen het team in 36 uur in totaal bijna 1200 kilometer reed op waterstof. 

Rijden op waterstof

Een waterstofauto werkt vergelijkbaar met een elektrische auto maar dan wordt de energie niet opgeslagen in een accu maar in waterstof. De waterstof wordt vanuit de tanks naar de brandstofcel geleid, waar het wordt samengebracht met zuurstof. Daar komt elektrische energie bij vrij, en water als enig restproduct. Met de elektriciteit worden de elektromotoren aangedreven.

Waterstof wordt gezien als een belangrijke technologie voor de overgang naar een uitstootvrije economie. Waterstof wordt gewonnen met het energie-intensieve proces elektrolyse. Als daarvoor alleen duurzame energie wordt gebruikt, is er sprake van 'groene waterstof'. Maar de waterstof die het Eco-Runner-team gebruikt is nog niet opgewekt met groene stroom, omdat dit nog moeilijk te verkrijgen is.

'Geen toekomst voor personenauto'

Een Volkswagen-topman zei onlangs nog geen toekomst te zien in auto's die rijden op waterstof. "Misschien is het wat voor bedrijfsauto's, maar niet in de personenauto. Ik zie dit niet gebeuren in dit decennium", aldus Volkswagen-baas Thomas Schäfer.

Onder meer BMW, Toyota, Hyundai en Renault hebben de afgelopen jaren wel geïnvesteerd in waterstoftechnologie voor auto's. Toyota zei eerder deze maand dat het blijft geloven in waterstof en dat het nog jaren nieuwe waterstofauto’s zal ontwikkelen. 

Meer over waterstof: