toyota elektrische auto solid state accu opladen laadpaal

Toyota belooft auto's met solid-state accu: opgeladen in 10 minuten

13 juni om 13:12
Laatste update: 13 juni om 13:15

Toyota heeft nieuwe plannen op gebied van elektrische auto's gepresenteerd. Het Japanse bedrijf wil in 2026 anderhalf miljoen stekkerauto's maken. Over 4 tot 5 jaar gaat het ook zijn eerste auto's met een solid-state accu uitrusten. Zo'n accu kan de laadtijd verkorten tot minder dan 10 minuten. 

Toyota heeft zijn plannen op gebied van elektrische auto’s en waterstofauto’s onthuld. De Japanse autofabrikant kwam laat op gang met elektrische auto’s, omdat het zich jarenlang afvroeg of de wereld wel klaar was voor de overgang van verbrandingsmotoren naar elektrische varianten. Toyota bleef ook lang volhouden dat hybrides een betere oplossing waren. Maar eind 2021 ging de knop om en sindsdien investeert het bedrijf miljarden in elektrisch rijden. Maar Toyota-topman Koji Sato gaf vandaag toe dat zijn bedrijf een inhaalslag moet maken ten opzichte van onder meer Tesla en Volkswagen

Toyota hoopt in 2026 anderhalf miljoen elektrische auto’s af te leveren, door zijn aanbod aan verschillende soorten stekkerauto’s uit te breiden en ze aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld door de software te verbeteren. Ter vergelijk: Tesla mikt dit jaar op 1,8 miljoen verscheepte auto's. De Tesla Model Y is nu wereldwijd de best verkochte auto, terwijl de rest van de top 5 uit Toyota's bestaat.

Actieradius van 1000 kilometer

De stekkerauto’s van een nieuwe generatie, die Toyota in 2026 op de markt brengt, krijgen een actieradius van duizend kilometer. Rond 2030 moeten 1,7 van de 3,5 Toyota-stekkerauto's van die nieuwe generatie zijn. Ze gebruiken een verbeterde lithium-ion accu die ook 20 procent goedkoper is dan de huidige accu's, zoals die in de Toyota bZ4X. In 20 minuten of minder zouden de accu’s van de nieuwe modellen van 10 tot 80 procent zijn op te laden. 

Daarnaast werkt het Japanse merk ook aan goedkopere LFP-accu’s, gemaakt van lithiumijzerfosfaat, die 20 procent efficiënter en 40 procent goedkoper moeten zijn dan de bZ4X. Concurrenten ontwikkelen ook  LFP-accu's. Zo heeft het instapmodel van de nieuwe Volvo EX30 ook zo'n soort accu aan boord.

Aurodynamischer en solid-state accu

De grotere actieradius is volgens Toyota niet alleen mogelijk door verbeteringen aan de accu’s maar ook door het terugbrengen van het gewicht van de wagens en door een betere aerodynamica. Toyota werkt met behulp van AI aan verbeteringen van het ontwerp van elektrische auto’s om zo tot de meest aerodynamische designs te komen. Het bedrijf herhaalde ook te werken aan 'handgeschakelde EV's'.

Bovendien wil Toyota vanaf 2027 of 2028 een solid-state accu in massaproductie nemen. Het grote voordeel is dat zo'n accu veel sneller opgeladen is. In minder dan 10 minuten is een accu van 10 naar 80 procent op te laden.

De solid-state batterijen zorgen volgens Toyota ook voor 20 procent extra actieradius ten opzichte van de nieuwe generatie stekkerauto’s. Dat betekent dat toekomstige Toyota's een rijbereik van 1200 kilometer krijgen.

Ook nieuwe auto's op waterstof 

Toyota gelooft ook nog altijd in waterstof en blijft nieuwe waterstofauto’s ontwikkelen. De nieuwe generatie aandrijflijnen op waterstof zijn volgens Toyota 37 procent goedkoper.

Waterstof is relatief duur en wordt nog vaak gemaakt met behulp van fossiele brandstoffen, hoewel groene waterstof, gemaakt van hernieuwbare energie, wel aan een opmars bezig is. Ook zijn er in veel landen nog weinig locaties om waterstof te tanken.

Het Japanse bedrijf wil op gebied van waterstof meer samenwerken met andere fabrikanten, zoals het nu al doet met BMW. Toyota wil onder andere in Europa nieuwe onderzoeksafdelingen en fabrieken voor waterstofauto’s gaan vestigen.

Kijk ook: slimme laadpaal