©VanMoof

VanMoof legt verkoop e-bikes stil: wat is er aan de hand?

VanMoof legt verkoop e-bikes stil: wat is er aan de hand?

11-07-2023 09:10 Laatste update: 12-07-2023 20:53

Het Amsterdamse fietsmerk VanMoof is al twee weken gestopt met de verkoop van zijn e-bikes en accessoires. Het bedrijf zit in geldnood en dreigt failliet te gaan. 

UPDATE: VanMoof is bijna failliet: 'De situatie is onhoudbaar'

"We hebben de verkoop tijdelijk gepauzeerd om de productie en levering van bestaande bestellingen te kunnen inhalen. Wees gerust, dit heeft geen invloed op de service." Die melding krijgen bezoekers van de VanMoof-site als ze een elektrische fiets willen bestellen. De maatregel is opvallend, omdat juli een van de belangrijkste maanden voor de fietsverkoop is. Bovendien meldden inmiddels twintig VanMoof-klanten ons dat het bedrijf hen niet heeft terugbetaald nadat ze hun e-bike of accessoires hadden geannuleerd. VanMoof blijkt grote financiële problemen te hebben en dreigt failliet te gaan.

De tijdelijke verkoopstop volgt nadat VanMoof in mei nog zijn nieuwe S4 en X4 aankondigde. Die nieuwe modellen zijn een stuk goedkoper dan de S5 en X5, die geplaagd worden door lange levertijden. Sinds 29 juni zijn de bestellingen niet meer mogelijk.

Uitstel van betaling

Woensdag heeft VanMoof van de rechtbank in Amsterdam uitstel van betaling gekregen, wat vaak een opmaat is tot een faillissement. De rechtbank heeft een afkoelingsperiode van twee maanden bevolen. Twee bewindvoerders gaan de komende weken kijken of er een oplossing te vinden is. Een van de opties is een overname door een ander bedrijf.

"We werken er hard aan om onze diensten voort te zetten en zullen zo snel mogelijk afzonderlijk contact opnemen met alle klanten met betrekking tot lopende leveringen of reparaties", zegt VanMoof in een verklaring. "Vanwege de recente ontwikkelingen hebben wij besloten om de brand stores tijdelijk te sluiten voor de veiligheid van onze collega's in de winkels."

Lange wachttijden 

VanMoof kreeg de afgelopen maanden erg veel kritiek van klanten, onder meer over de vele mankementen, problemen met de klantenservice en de lange wachttijden voor reparaties. Ook bleven de levertijden van de VanMoof S5 en X5 alsmaar oplopen.

Eind juni maakte VanMoof nog een samenwerking met KwikFit bekend, zodat klanten met hun kapotte e-bike ook bij KwikFit terecht kunnen. Doordat VanMoof veel eigen onderdelen maakt, kunnen klanten niet zomaar terecht bij elke fietsenmaker, maar alleen bij officiële gecertificeerde servicepartners. 

Miljoenen verlies

VanMoof groeide de afgelopen jaren hard, mede door uit te breiden naar landen als de VS, Duitsland en Japan. Maar het bedrijf leed ook tientallen miljoenen verlies per jaar. In 2021 kreeg VanMoof nog een investering van 128 miljoen dollar

Kijk onze eerste indruk van de VanMoof S4: