©Tumblr

Tumblr ziet kansen door wankelend Reddit en Twitter

Tumblr ziet kansen door wankelend Reddit en Twitter

11-07-2023 13:55 Laatste update: 13:58

Tumblr jaagde jaren geleden veel gebruikers weg op een vergelijkbare manier als Twitter en Reddit de afgelopen tijd deden. Tumblr ziet zijn kans schoon, en wil nu die Reddit- en Twitter-gebruikers aan zich binden.

Tumblr was tijdens zijn hoogtijdagen een hele relevante bestemming op internet: een bron van memes, nieuws, een levendig forum en meer. In 2013 werd het platform aan Yahoo verkocht voor 1,1 miljard dollar, destijds een behoorlijk hoog bedrag voor zo'n platform. Yahoo werd ook weer overgenomen, Tumblr moest steeds weer andere dingen doen en gebruikers begonnen kwaad te worden.

In 2018 stelde de nieuwe eigenaars van Tumblr een verbod in op porno, ook een populair onderwerp op de site. Dat kostte Tumblr binnen vijf maanden tijd 30 procent van zijn verkeer. Met andere woorden: Tumblr sloeg om zich heen met nieuwe regels en veranderingen, en de gebruiker ging er deels vandoor.

Dat doet denken aan de huidige situatie bij Reddit en Twitter, waar gebruikers ook worden weggejaagd door de bedrijfsleiding. En die mensen willen graag ergens anders heen: Threads bijvoorbeeld, maar Tumblr wil ze ook wel hebben. De huidige leiding van Tumblr, inmiddels eigendom van het bedrijf achter WordPress.com, wil Tumblr aantrekkelijker maken.

Minder intimiderend maken

Tumblr moet 'minder intimiderend' worden voor nieuwe gebruikers, vindt de leiding. De drempel zou nu te hoog zijn voor nieuwe gebruikers die zijn teleurgesteld door bijvoorbeeld Twitter en Reddit. "Om Tumblr te laten groeien, moeten we de kernervaring verbeteren, zodat Tumblr een nuttige plek voor gebruikers wordt", aldus de leiding van Tumblr.

"Het onderliggende probleem is dat Tumblr niet gemakkelijk te gebruiken is. We verwachten van gebruikers dat ze zelf hun feeds samenstellen, maar dat beperkt de gebruikerservaring en het bedient slechts een klein deel van ons publiek."

Tijdlijn zonder algoritme

Tumblr wil zichzelf dus toegankelijker maken voor beginnende gebruikers, die nu een lege nieuwsfeed voorgeschoteld krijgen. Ook dat is echter weer een balanceer-act, want de huidige Tumblr-gebruiker zit júist op het platform omdat het wat meer niche is. Gebruikers waarderen de handmatigheid van Tumblr, in een tijd waarin steeds meer wordt gewerkt met algoritmische tijdlijnen.

Luister ook onze podcast: