©Bright

Erwin over crisis bij VanMoof: 'De situatie is onhoudbaar'

Erwin over crisis bij VanMoof: 'De situatie is onhoudbaar'

12 juli - 18:33 Laatste update: 13 juli - 19:54

E-bike-fabrikant VanMoof stevent af op een faillissement. Het bedrijf heeft van de rechtbank uitstel van betaling gekregen. Bright-hoofdredacteur Erwin reageerde in Nieuwsuur op de crisis bij VanMoof. Lees onderaan dit artikel zijn hele commentaar.

UPDATE: Wat zijn de gevolgen voor VanMoof-klanten?

Na een maandenlange stroom van klachten over de slechte service van VanMoof, waaronder de zeer lange wachttijden voor reparaties, balanceert het Amsterdamse fietsmerk nu op de rand van de afgrond. VanMoof is al twee weken gestopt met de verkoop van e-bikes -uitgerekend middenin het hoogseizoen voor de fietsverkoop. Ook komen bevoegde externe reparateurs niet aan reserve-onderdelen. En door Bright ontdekt: tientallen mensen die in juni hun e-bike of accessoire bij VanMoof hebben geannuleerd, wachten nog altijd op een terugbetaling.

Uitstel van betaling

De rechtbank in Amsterdam heeft VanMoof woensdag surseance van betaling verleend en twee bewindvoerders aangesteld. De bewindvoerders gaan de komende weken op zoek naar een oplossing. De rechtbank heeft een afkoelingsperiode van 2 maanden bevolen. VanMoof kijkt ook naar een mogelijke overname door een ander bedrijf, zegt een bron tegen The Verge.

"We werken er hard aan om onze diensten voort te zetten en zullen zo snel mogelijk afzonderlijk contact opnemen met alle klanten met betrekking tot lopende leveringen of reparaties", aldus VanMoof in een verklaring. "Vanwege de recente ontwikkelingen hebben wij besloten om de brand stores tijdelijk te sluiten voor de veiligheid van onze collega's in de winkels."

"De afgelopen maanden zijn we intensief bezig geweest om een bezuinigingsplan door te voeren en de noodzakelijke aanvullende financiering te verwerven om VanMoof naar winstgevendheid te leiden. Ondanks de inspanningen van ons team zijn we daarin nog niet geslaagd", schreef VanMoof-topman Taco Carlier aan investeerders.

Miljoenen verlies

VanMoof miste op 3 juli ook al een rentebetaling bij Oneplanetcrowd. Via dat crowdfundplatform haalde de fietsfabrikant in totaal 5,2 miljoen euro aan investeringen op. Oneplanetcrowd heeft VanMoof formeel in gebreke gesteld en het bedrijf 14 dagen de tijd gegeven om de rentebetaling alsnog te doen. 

VanMoof leed de laatste jaren tientallen miljoenen euro's verlies, maar het wist steeds het hoofd boven water te houden door nieuwe investeringsrondes. In het voorlopige jaarverslag over 2021 waarschuwde het bedrijf al dat het voortbestaan afhankelijk was van nieuwe geldschieters.

Failliet of een overname?

Bright-hoofdredacteur Erwin van der Zande gaf woensdagavond in Nieuwsuur commentaar op de crisis bij VanMoof. Hieronder lees je zijn complete commentaar:

"De situatie bij VanMoof lijkt onhoudbaar. Met nog steeds lange wachttijden voor reparaties, erkende externe reparateurs die geen onderdelen meer kunnen bestellen, de hoogstopmerkelijke staking van de verkoop van nieuwe e-bikes op VanMoofs eigen site, de klachten van klanten die weken na een annulering nog steeds hun geld niet terug hebben gekregen, een klantenservice die praktisch niet bereikbaar is... ik hou m'n hart vast.

VanMoof wilde graag snel groeien. Daar is niks mis mee, wij houden bij Bright wel van ambitie, maar als je populairste model tot dan toe, de S3, zoveel problemen geeft, dan loop je gewoon spaak als bedrijf. Normaliter komt een op de honderd fietsen terug. Bij de S3 waren dat er tien keer zoveel. Daar was en is het bedrijf niet op ingericht. Het opleiden van externe reparateurs (vanwege allerlei zelfgemaakte technische aspecten van de fietsen) en recent nog de aangekondigde samenwerking met Kwikfit lijken 'too little, too late'.

Ik vermoed dat het twee kanten op kan gaan. Of de tent wordt verkocht aan een groter bedrijf dat zulke klappen wel kan opvangen. Of VanMoof gaat failliet. In geval van het laatste hoop ik wel op een doorstart. Ik vrees anders voor de huidige VanMoof-bezitters. Als er iets stuk gaat aan je S3 of nieuwe S5, waar moet je dan naartoe?

Bright heeft VanMoof vanaf het begin gevolgd. We waren erbij toen de eerste Smart Bike verscheen, de eerste Electrified in 2014 en alle andere modellen daarna. VanMoof heeft elektrische fietsen aantrekkelijk gemaakt, e-bikes waaraan je niet meteen kon zien dat het een e-bike was. VanMoof liep vooraan met innovaties als GPS-tracking, de boost-knop, de Bike Hunters, het schopslot en ondersteuning voor Apple's Zoek Mijn-netwerk. We hopen op een spoedig herstel, maar vrezen het ergste. Wordt vervolgd."

Lees onze updates over VanMoof.

Luister ook onze podcast over de e-bikes die we wél aanraden:

Video player

Check de laatste video’s
Meer video’s