©Bright

Duurtest Subaru Solterra: deze EV heeft een eigen karakter

Duurtest Subaru Solterra: deze EV heeft een eigen karakter

22-07-2023 13:07

Onze autotester Rutger reed een maand in de eerste elektrische auto van Subaru. Dit is na vier weken zijn conclusie.

Een maand met de Subaru Solterra. De eerste elektrische auto van de Japanse automaker. Vind ik het jammer dat hij weer weggaat? Ja. Denk ik dat het een verkoophit wordt? Nee. Ik zeg het voor de zekerheid nog maar een keer: ik heb een zwak voor Subaru’s. Omdat ik ermee opgegroeid ben en omdat het liefhebbersauto’s zijn voor niet auto-liefhebbers. Iedere autoliefhebber begrijpt de aantrekkingskracht van een Porsche 911, Mazda MX-5 of een BMW M3. Een Subaru spreekt (op de Impreza Turbo's na) niet je innerlijke 4-jarige zelf aan, maar een wat meer volwassen versie. Eentje die begrijpt dat elke auto een compromis is, maar dat niet hoeft te betekenen dat je dus maar een saaie auto moet gaan rijden.

Het beviel

Een Subaru voldoet uitstekend voor je dagelijkse gebruik. Maar hij biedt je ook nog een beetje Land Rover Defender, zonder het patserige uiterlijk. Hij geeft je power, zonder het clichématige Duitse prestige. Het is een auto die je nooit hoeft uit te leggen aan mensen: want of het boeit ze niet, of ze weten het wel.

Voor deze vier weken was ik bang dat ik een Toyota met een Subaru-logo zou rijden en alles het goed zou doen, maar alles ook saai en voorspelbaar zou zijn. Het mooie is: ik reed vier weken met een Subaru met Toyota-logo en voorspelbaar was het grotendeels, maar saai niet. De Solterra rijdt als een Subaru (lees het verslag van week 3), het infotainmentsysteem verraste niet, maar werkte probleemloos (zie het verslag van week 2) en het uiterlijk begon me aan te staan na al die tijd. Met name de neus ben ik gaan waarderen.

Twee problemen

Je zou dan ook verwachten dat de Solterra als warme broodjes over de toonbank gaat en ik ook klaar stond om er eentje aan te schaffen. Maar er zijn twee problemen. Op geen enkel gebied scoort de Solterra slecht, maar ook op geen enkel gebied bijzonder goed. Het is niet de mooiste, niet de snelste, niet de ruimste en dan komen we bij probleem twee: niet de goedkoopste.

De auto begint bij 56.395 euro voor 320 kilometer reële actieradius. Voor een vierwielaangedreven elektrische SUV is dat op zich niet heel gek. Een Nissan Ariya met AWD, kost 61.990 euro, maar dan heb je wel 85 kilometer meer bereik en een moderner aanvoelende auto. Maar de wagen die het elke elektrische SUV moeilijk maakt is de Tesla Model Y. Voor net geen 55K heb je bij de Model Y 435 kilometer reëel rijbereik. Meer binnenruimte. Sneller laden. Een superieur infotainmentsysteem.

Maar gelukkig koopt niet iedereen zijn auto met een Excelsheet onder de neus. Want de Solterra is een verfrissend vernieuwende verschijning, met een herkenbaar eigen Subaru-karakter. Dus ik hoop er regelmatig eentje te spotten.

Rutger Middendorp test elke maand een andere elektrische auto in de Duurtest.

Kijk ook onze auto-reviews op ons YouTube-kanaal.