©Tommy Krombacher

Nu officieel: snelwegen in EU krijgen elke 60 kilometer een snellader

Nu officieel: snelwegen in EU krijgen elke 60 kilometer een snellader

25-07-2023 12:38 Laatste update: 16:46

De Raad van Ministers van de EU heeft vandaag de verordening over het uitbreiden van de laadinfrastructuur bekrachtigd. Er komen snelladers voor elektrische auto's om de 60 kilometer langs de belangrijkste snelwegen in de Europese Unie.

Vanaf 2025 moeten langs de belangrijkste snelwegen elke 60 kilometer oplaadstations van minimaal 150 kW worden geplaatst. Ook moeten er om de 60 kilometer oplaadstations voor vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen met minstens 350 kW komen te staan langs het zogenaamde TEN-T-kernnetwerk. Voor het grotere snelwegnetwerk geldt die verplichting elke 100 kilometer en een volledige netwerkdekking moet er in 2023 zijn.

"We zijn optimistisch dat burgers in de nabije toekomst hun elektrische auto net zo gemakkelijk kunnen opladen als ze nu kunnen tanken bij benzinestations", zegt de Spaanse transportminister Raquel Sánchez Jiménez over de nieuwe verordening. In maart bereikten de EU-landen en het Europees Parlement al een principeakkoord over het uitbreiden van de laadinfrastructuur.

Makkelijker betalen bij laadpaal

Gebruikers van elektrische auto's en waterstofauto's moeten ook makkelijk kunnen betalen bij laadstations met betaalpassen en contactloze apparaten. Dat moet ook altijd zonder abonnement kunnen en met 'volledige prijstransparantie'. De bedrijven die oplaadstations exploiteren moeten volgens de nieuwe regels informatie delen over de beschikbaarheid, wachttijd en prijzen van de laders.

Waterstofstations en schaarste op stroomnet

Ook waterstof is onderdeel van de plannen. Zo moeten er vanaf 2030 waterstoftankstations voor zowel auto's als vrachtwagens worden uitgerold rond de grote steden en om de 200 kilometer langs het netwerk van belangrijkste snelwegen. 

In veel EU-landen is het aantal laadstations nu nog relatief klein. Nederland is binnen de EU koploper met de meeste laadpunten. In Centraal- en Oost-Europa zijn er veel minder te vinden. De autobranche riep dan ook de afgelopen jaren meermaals op om strenge doelen voor de hele EU in te voeren. 

In ons land wordt de capaciteit van het stroomnetwerk de komende jaren wel een groot knelpunt bij de aanleg van meer laadpalen.

Luister ook onze podcast: