©Viaplay

Viaplay zet reclames goksites in beeld tijdens uitzendingen: 'Dit mag nog wel'

Viaplay zet reclames goksites in beeld tijdens uitzendingen: 'Dit mag nog wel'

24-08-2023 12:25 Laatste update: 17:04

Viaplay gaat nog tot komende zomer door met het tonen van reclamebanners van goksites in beeld tijdens zijn sportuitzendingen, waaronder voetbalduels in de Premier League. De streamingdienst laat in een reactie weten dat dit 'tot eind juni 2024 toegestaan is'.

Sinds 1 juli gelden er strengere regels voor gokreclames in Nederland. Zo mag er geen ongerichte reclame meer worden gemaakt voor online kansspelen. Viaplay wekte afgelopen weekend dan ook verbazing toen het banners van een gokbedrijf in beeld liet zien tijdens de live-uitzending van Premier League-wedstrijden. Volgens de Zweedse streamingdienst valt dit onder de tijdelijke uitzondering voor sponsoringen bij tv-programma’s, waarvoor een overgangstermijn van 1 jaar geldt. 

"In sommige van onze sportuitzendingen in Nederland hebben we sponsoringen. Dat mogen we doen tot 30 juni 2024", aldus een woordvoerder tegen Bright. De reclamebanners verschijnen volgens Viaplay 'af en toe'. "Deze kunnen afkomstig zijn van presenterende sponsors of andere commerciële partners en zijn soms ook onderdeel van de videofeed die we ontvangen."

Geen goedkoper abonnement

Viaplay is met een maandtarief van 16 euro de duurste streamingdienst van Nederland, maar abonnees krijgen de komende tijd dus nog altijd regelmatig korte boodschappen van sponsors te zien, ook rond de Formule 1. Andere streamingdiensten, zoals Netflix, Disney en Videoland, laten ook reclames zien, maar alleen als onderdeel van hun goedkope abonnementen. Viaplay heeft nog geen plannen voor zo’n goedkoper abonnement met reclameblokken.

Beurskoers ingestort

Viaplay kan de extra inkomsten van de sponsoringen goed gebruiken, want het gaat hard bergafwaarts met het Zweedse bedrijf. Na tegenvallende financiële prestaties en een ingestorte beurskoers moest het bedrijf flink bezuinigen en een kwart van het personeel ontslaan.

Viaplay trekt zich de komende tijd terug uit veel landen, om uiteindelijk alleen in Nederland en Scandinavië actief te blijven. Bovendien is er een mogelijkheid dat het bedrijf als geheel wordt overgenomen.

Formule 1-rechten

De komende maanden moet daarnaast duidelijk worden of Viaplay ook vanaf 2025 de Formule 1 in Nederland mag aanbieden. VodafoneZiggo zou volgens geruchten bereid zijn per jaar meer neer te tellen dan de 30 miljoen euro die Viaplay nu voor de F1-rechten zou betalen. Tussen 2015 en 2021 zond Ziggo de Formule 1 ook al uit. Mocht Viaplay in Nederland de F1 kwijtraken, dan heeft de dienst nog wel de Nederlandse uitzendrechten voor de Premier League (2028) en de Duitse Bundesliga (2029). 

Lees meer nieuws over Viaplay