©Bright

Duurtest vernieuwde Tesla Model S: lange afstanden, zonder stress

Duurtest vernieuwde Tesla Model S: lange afstanden, zonder stress

08-09-2023 10:44 Laatste update: 10-09-2023 09:53

Bright-autotester Rutger rijdt een maand in de vernieuwde Tesla Model S, die tot 700 kilometer zou kunnen rijden op één acculading. Deze week bespreekt hij zijn ervaring tijdens een lange reis.

Kijk ook onze video: Vernieuwde Tesla Model S haalt hoogste score ooit

Voordat ik de rit van het Groningse Winsum naar Lild Strand bovenin Denemarken begon had ik een plan. De afstand is 783 kilometer. De vernieuwde Tesla Model S kan op deze velgen in deze uitvoering 700 kilometer zonder stoppen. Ik stop dus één keer voor de lunch en klap de rest van het stuk gewoon zonder stoppen door. Het liep iets anders. Niet omdat de auto niet kon leveren, maar ik kon het niet en onze hond niet en mijn gezin ook liever niet. Het idee dat je met een elektrische auto 1200 kilometer zou moeten kunnen rijden voordat je moet laden, is echt overbodig en achterhaald. 

De blaas, de maag en de hond

Als ik op de Tesla-roadplanner deze trip invoer, stelt hij twee stops voor: de eerste is in Rade in Duitsland, de tweede in Rødekro in Denemarken. Dat klinkt al iets menselijker. Maar dat zijn alsnog etappes van 3 uur, 3 uur met file en 3,5 uur. Dat moet de blaas, de maag, de hond dan allemaal maar aan kunnen.

In praktijk zijn we op de heenweg maar liefst vier keer gestopt. Koffie, lunch, thee, diner. Daarbij wachten wij niet op het laden van de auto, maar de auto op onze magen en blazen. Alle Tesla Superchargers zijn in de buurt van restaurants en soms ook supermarkten en als gevolg is zo’n stop aangenamer dan bij een tankstation staan.

Juist minder stress

In totaal heeft de reis ons dus geen seconde meer gekost dan wanneer we met een benzineauto waren gegaan. Omdat de navigatie exact aangeeft met hoeveel procent accu je op de volgende stop aankomt en dat steeds meer dan 40 procent was, leverde elektrisch rijden ook geen extra stress op. Minder juist, omdat ik van pauze naar pauze navigeerde en niet hoefde te bedenken wat een handige stopplek was.

Geen van de Superchargers die ik bezocht was voor meer dan de helft bezet. Ik reed heen op een maandag en terug op een vrijdag. Maar omdat de auto ook kan zien hoeveel laders bezet zijn, zul je niet snel door de navigatie naar een station worden gestuurd waar je moet wachten.

Mijn 700 kilometer stint gaat er dus niet komen. Niet omdat de auto het niet kan, maar omdat ik het niet kan. Sorry. Volgende week lees je in deze Bright Duurtest alles over het nieuwe infotainmentsysteem van Tesla en de huidige staat van de Autopilot.

Rutger Middendorp test voor Bright elke maand een nieuwe elektrische auto. Volg zijn updates in de Duurtest