©Unsplash

Consumentenbond klaagt Google aan en eist 750 euro per gebruiker

Consumentenbond klaagt Google aan en eist 750 euro per gebruiker

12-09-2023 09:34

De Stichting Bescherming Privacybelangen (SBP) en de Consumentenbond klagen Google aan. De zoekgigant heeft de privacy van duizenden Nederlanders geschonden, vinden de instanties. Zij eisen een schadevergoeding van 750 euro per deelnemer aan de massaclaim.

De twee instanties verwijten Google al langer dat het op illegale wijze data van Nederlanders verzamelt. In mei van dit jaar zeiden de organisaties dit ook al, en boden zij Google de kans om vrijwillig te stoppen met de manier van dataverzamelen, en om de getroffen Nederlanders een schadevergoeding te betalen.

"De Stichting heeft met Google over al deze zaken gesproken, zonder resultaat. Het is nu aan de rechter om de praktijken van Google een halt toe te roepen", zegt voorzitter Ada van der Veer van de SBP. Bij de massaclaim hebben zich inmiddels 82.000 Nederlanders aangesloten.

Dataprofielen zonder toestemming

De klacht draait om dataprofielen en hun rol bij advertenties. Google verkoopt enerzijds advertentieruimte aan veel bedrijven, als één van de grootste advertentieplatformen ter wereld. Ondertussen bouwt Google via cookies nauwkeurige dataprofielen op van gebruikers, zodat het reclame op maat kan leveren.

"Google voegt de verzamelde gegevens samen en maakt daarmee diepgaande profielen van de levens van consumenten, en creëert hiermee producten en diensten die het verkoopt aan andere partijen", stelde de Consumentenbond eerder al. "Ook geeft Google persoonsgegevens in strijd met de privacywet AVG door aan landen buiten Europa, waardoor Nederlandse consumenten worden blootgesteld aan het risico van surveillance door buitenlandse overheden."

Vergelijkbaar met succesvolle Facebook-zaak

De twee instanties willen nu dat de rechter Google dwingt te stoppen met het verzamelen van data en het maken van profielen. Ook pleiten de instanties voor de 750 euro vergoeding voor elke Nederlander die zich aansluit bij de zaak.

De twee instanties wonnen in maart van dit jaar een vergelijkbare zaak tegen Facebook. Ook daarbij was het onrechtmatig verzamelen en verwerken van persoonsgegevens voor advertentiedoeleinden het probleem, en de rechter ging daarin mee.