©Bright

Duurtest elektrische Smart #1: beter dan verwacht

Duurtest elektrische Smart #1: beter dan verwacht

09-10-2023 19:29

Bright-autotester Rutger reed een maand lang met de Smart #1, wat je uitspreekt als Hashtag 1. Deze week neemt hij afscheid van de elektrische Smart. Hoe verhoudt deze Smart EV zich tot de Kia Niro EV?

Een maand met een nieuwe auto vliegt voorbij en die met de Smart #1 sneller dan anderen. Ik geef toe dat ik van tevoren geen hoge verwachtingen had van deze auto. Hij leek me duur voor wat je aan ruimte krijgt, een identiteitscrisis te hebben dankzij Duitse en Chinese ouders en ik verwachtte onderaan de streep dat dit geen aanrader zou worden.

Concurrent voor de Niro EV

Ik zat er naast. De laatste rit die we mochten maken met de #1 had ik het met mijn zoon over: zou je de Kia Niro EV die we zelf hebben inruilen voor deze even dure Smart? Hij had een goed antwoord op die vraag. Als ik de Smart had zou ik hem niet inruilen voor de Niro en als ik de Niro had zou ik hem niet inruilen voor de Smart. Wat mij betreft zijn ze ook bijzonder aan elkaar gewaagd. Ik vind de Niro in het prijssegment van net boven de 40.000 euro de rationeel beste keuze voor een elektrische auto. Maar de Smart heeft een paar dingen voor op de Koreaan en doet een paar dingen minder goed.

De Niro is wat mij betreft fraaier om te zien, maar de Smart is onderscheidender van ontwerp. Het interieur van de Smart voelt verfijnder en mooier gemaakt. In de looks ontlopen ze elkaar dus niet zo heel veel alles bij elkaar opgeteld. Het rijbereik van beide auto’s is nagenoeg gelijk.

De Smart kan wel ongeveer een keer zo snel snelladen met 150 kW vs. 80 kW. Bij een gewone paal kan hij 22 kW in plaats van 11 kW laden, maar 22 kW-palen zijn dun gezaaid. Onder het pedaaltje vind je 204 pk bij de Koreaan en 274 pk bij de 'Chinese Duitser'. Dat is niet noodzakelijk, maar wel leuk. Ook is het wat stiller in het interieur. Leuke voorsprong voor de Smart dus.

Infotainmentsysteem is niet smart

Totdat je het infotainmentsysteem van de Smart aanzwengelt. Dat is minder intuïtief, laat de lane assist moeilijker uitzetten, biedt (nog) geen Apple CarPlay en heeft soms moeite je te begrijpen als je iets eenvoudigs vraagt. Met een software-update zou dat nog te fixen zijn.

Maar wat niet over-the-air op te lossen is, is de ruimte in de kofferbak. 30 procent minder dan in de Kia en ook de Frunk voorin kun je alleen met een Master-diploma origami met twee laadkabels vullen.

Smart is fijner om te rijden

Gelukkig maar, want ik heb geen zin om de Kia nu al weer weg te doen. Maar het afscheid van de Smart #1 voelt me zwaarder dan ik had gedacht. Want als je niets te vervoeren hebt, is het een fijnere auto om te rijden dan de Kia op de oprit. Als Apple CarPlay beschikbaar wordt, maakt dat infotainmentsysteem geen enkel verschil meer.

Voor wie een frisse nieuwe elektrische auto zoekt van net boven de 40.000 euro en daar normaal niet met meer dan twee mensen of vier mensen zonder bagage in zit, is de Smart #1 absoluut het overwegen waard.

Rutger test elke maand voor Bright een nieuwe elektrische auto. Volg de updates in de Duurtest.