©Unsplash

Netflix voor het eerst live met sport: golftoernooi met F1-racers

Netflix voor het eerst live met sport: golftoernooi met F1-racers

17-10-2023 20:33

Netflix is van plan om de ‘Netflix Cup’ te lanceren, een golftoernooi tussen twee teams uit twee tv-series. Het is de eerste keer ooit dat de streamingreus een sportevenement zal livestreamen.

Het toernooi zal plaatsvinden op 14 november. De twee teams die het tegen elkaar zullen opnemen, bestaan uit autocoureurs van de F1-serie ‘Drive to Survive’ en professionele golfspelers uit de serie ‘Full Swing’. Die series zijn samenwerkingen tussen Netflix en respectievelijk de Formule 1 en de PGA Tour.

Hoewel het dus het eerste sportevenement is in de geschiedenis van Netflix, gaat het niet om een serieuze sportcompetitie. De streamingrechten voor een echte competitie zijn immers enorm duur. Apple zou bijvoorbeeld zo’n 2 miljard dollar per jaar willen neertellen voor de exclusieve rechten om F1 uit te zenden. 

Steeds meer sportseries

Met de ‘Netflix Cup’ wil het bedrijf niet enkel een sportpubliek aantrekken voor een lage prijs. Door spelers van twee verschillende sporten tegen elkaar te laten concurreren, hoopt het bedrijf ook om meer kijkers te werven voor zijn exclusieve sportseries. 

Die worden steeds populairder. Behalve reeksen over F1 en golf, heeft Netflix er intussen ook uitgebracht over boksen en American Football. Binnenkort komen er ook series uit over NASCAR, voetbal, rugby en atletiek.

Het concept van Netflix doet sterk denken aan ‘The Match’, een serie van concurrent Warner Bros. Discovery Sports. Dat is een golfcompetitie tussen NFL-spelers en professionele golfers die sinds 2018 regelmatig plaatsvindt. Ook voor Warner Bros. is dat een manier om meer sport te tonen zonder dure licenties te moeten aanschaffen.

Netflix breidt uit

Netflix experimenteert de afgelopen maanden steeds vaker met livestreams, ook buiten de sportwereld. In maart streamde het bedrijf bijvoorbeeld een stand-upshow van komiek Chris Rock. Een maand later probeerde het bedrijf om live een evenement uit te zenden voor de reunie van realityserie ‘Love Is Blind’, maar dat mislukte.

Behalve livestreams speelt het bedrijf ook met andere innovaties. Netflix is bijvoorbeeld van plan om een aantal fysieke winkels te openen, eerst in de VS en later ook in andere landen. De eerste winkels zullen vanaf 2025 de deuren openen