Het is menens op YouTube: wereldwijd maatregelen tegen adblocker-gebruikers
YouTube zegt te zijn begonnen met een wereldwijde actie om het gebruik van adblockers tegen te gaan. De videodienst breidt zijn anti-adblockbeleid steeds verder uit. Gebruikers met een adblocker kunnen nu ook volledig worden geblokkeerd.
YouTube deed de afgelopen maanden meerdere tests met het ontmoedigen van het gebruik van adblockers, de populaire programma's die ervoor zorgen dat je geen reclames op websites ziet. Dinsdag heeft YouTube die anti-adblock-maatregelen wereldwijd uitgerold, bevestigt de videodienst tegen The Verge.
YouTube-gebruikers die een adblocker aan hebben staan worden aangemoedigd om advertenties toe te staan of om de reclamevrije abonnementsdienst YouTube Premium te proberen. Sommige adblocker-gebruikers kunnen na een uitgebreide melding nog wel de video die ze aanklikten bekijken, maar anderen worden volgens The Verge helemaal geblokkeerd.
Reclames zijn de grootste inkomstenbron van YouTube, dat een deel van de inkomsten deelt met de makers van video’s. Om reclamevrij te kijken, heb je een abonnement op YouTube Premium nodig, wat in Nederland 11,99 euro per maand kost. YouTube schrapt onlangs in ons land nog de goedkopere Premium Lite-optie.
Klacht tegen YouTube bij privacywaakhond
Tegen YouTube's anti-adblockbeleid heeft de privacy-expert Alexander Hanff afgelopen week een klacht ingediend bij de Ierse privacywaakhond DPC.
Google schendt met de praktijk volgens Hanff de EU-regelgeving, doordat YouTube gegevens van gebruikers zou uitlezen zonder hun toestemming. Dat is volgens de expert de enige manier dat Google kan weten dat iemand een adblocker gebruikt.