©Knaap

Strengere regels voor e-bikes en fatbikes in Amsterdam: dit zijn de plannen

Strengere regels voor e-bikes en fatbikes in Amsterdam: dit zijn de plannen

02-11-2023 22:43 Laatste update: 03-11-2023 17:14

Het Amsterdamse stadsbestuur wil maatregelen nemen om de overlast door fatbikes, de e-bikes met dikke banden, tegen te gaan en komt met een aantal voorstellen. Maar doordat fatbikes wettelijk gezien elektrische fietsen zijn, zouden de maatregelen voor alle e-bikes in de stad gelden. Wat zijn de plannen?

Verkeerswethouder Melanie van der Horst heeft donderdag in een brief aan de gemeenteraad aangekondigd dat het stadsbestuur maatregelen wil nemen vanwege de groeiende zorgen over fatbikes. De e-bikes met dikke banden zijn erg populair onder jongeren, maar fatbikes worden relatief vaak opgevoerd. Ze dragen volgens de wethouder bij aan 'een toenemend gevoel van onveiligheid op het fietspad'. Bij controles in de stad van 50 fatbikes bleek dat een derde een illegale gashendel had, waardoor ze harder dan 25 km/u kunnen.

Maximumsnelheid op fietspad

Van der Horst pleit voor een maximumsnelheid op het fietspad voor e-bikes. In Amsterdam wordt momenteel een systeem getest om de snelheid van elektrische fietsen automatisch op basis van hun locatie te begrenzen, maar dat bevindt zich nog in de pilotfase. "Dit is op kortere termijn nog niet breed toepasbaar."

De wethouder ziet ook veel nut in een 'algehele kentekenregistratie en keuring voor e-bikes'. Daarnaast is ze voorstander van een minimumleeftijd voor het fietsen op een e-bike. "Het in de wet vastleggen van een minimumleeftijd voor het rijden met een e-bike is ook te overwegen."

Naar de rijbaan?

Van der Horst heeft onlangs met demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) een overleg gehad over de plannen. Daarin is ook gesproken over een mogelijkheid om e-bikes te verplaatsen van het fietspad naar de rijbaan. In december geldt in Amsterdam voor alle voertuigen een maximumsnelheid van 30 km/u, waardoor auto's nog maar iets sneller dan e-bikes mogen.

Van der Horst heeft dit idee samen met de stadsbesturen van Rotterdam, Den Haag en Utrecht voorgelegd aan het kabinet, maar het standpunt van de regering is nog niet bekend.

Controles door boa's

De wethouder wil ook dat er meer controles op opgevoerde fatbikes komen. Omdat de capaciteit van de politie hiervoor 'beperkt' is, wil ze dat boa’s ook de bevoegdheid krijgen om fatbikes te kunnen controleren.

Het Rijk ziet fatbikes in de toekomst liever vallen onder de snor- en bromfietsen, zodat de gebruikers een helm, rijbewijs, kenteken en WA-verzekering moeten hebben. Maar als zo'n wetswijziging er al komt, dan laat die nog jaren op zich wachten. 

Nog geen helmplicht

Van der Horst is nog geen voorstander van een helmplicht, omdat die ertoe kan leiden dat minder mensen de elektrische fiets pakken, wat nadeliger is voor de gezondheid. "We zien wel kansen om het dragen van een fietshelm op vrijwillige basis - met name voor bepaalde doelgroepen zoals kinderen of ouderen -  te stimuleren of te promoten."

Lees ook: Kenteken wordt verplicht op elektrische step, Segway en BSO-bus