©Knaap

Fatbike-fabrikanten boos en verrast door stoppen verzekeringen ANWB

Fatbike-fabrikanten boos en verrast door stoppen verzekeringen ANWB

25-08-2023 13:44 Laatste update: 22:34

Dat de ANWB stopt met het verzekeren van fatbikes kwam voor de Nederlandse producenten van deze e-bikes met dikke banden als een volledige verrassing. Drie bekende fatbike-merken reageren verbolgen. "Er is zo'n tegenstand tegen fatbikes."

LEES OOK: De beste gps-trackers voor je fiets

De ANWB stopt per 6 september met het verzekeren van e-bikes met dikke banden en zegt bestaande fatbike-verzekeringen op. Ook verzekeraars Univé, ASR en Aegon stoppen met de mogelijkheid om fatbikes te verzekeren. Om welke merken fatbikes het precies gaat, is niet transparant. Het is ook niet duidelijk of dit op merknaam of op banddiameter wordt bepaald.

"Wij vinden het nogal een abrupte beslissing", zegt Robin Cats, mede-oprichter van Knaap in een reactie tegen Bright. "Het lijkt ons dat de ANWB met de legale fatbike-producenten om de tafel had kunnen gaan en het probleem bespreekbaar had kunnen maken. Om op deze manier samen tot een oplossing te komen. We hebben geen begrip voor de gang van zaken."

Ook Pieter van Beusekom van Phatfour was graag uitgenodigd om dit probleem voor te zijn. "De fatbikes vormen een nieuwe categorie en zijn 'here to stay'. Daarom zien we ook geen oplossing in het stoppen met verzekeren. Het zou een mooie oplossing zijn dat je, zoals bij een autoverzekering, kan kiezen voor verschillende gradaties van verzekering tegen verschillende tarieven."

Diefstalkans 

De belangrijkste reden voor het verbod was de absurd hoge diefstalkans van '90 procent' die de ANWB zou zien in Amsterdam. De Nederlandse fatbike-merken stellen vraagtekens bij dit percentage. "Dit zou betekenen dat 90 procent van onze fietsen die in Amsterdam rijden, zou worden gestolen. Dit lijkt mij onwaarschijnlijk, want wij zien veel klanten die hun fiets voor onderhoud bij ons aanbieden", zegt Glenn Ipskamp van ES Master. De enige fysieke winkel van ES Master is in de Jordaan in Amsterdam.

De eigenaren van de fatbike-bedrijven zeggen te werken aan verbeteringen aan de fiets om ze minder diefstalgevoelig te maken. "Wij krijgen op korte termijn alarmsystemen beschikbaar voor onze fatbikes om zo de fiets nog beter te beschermen", zegt Ipskamp van ES Master.

Zowel Knaap als Phatfour werken aan beveiligingssystemen met ingebouwde GPS-trackers. Phatfour gaat zelfs nog een stap verder. Van Beusekom: "Binnenkort komen wij met ons eigen trackingsysteem dat aan de motorcontroller gekoppeld is. Dit heeft als voordeel dat de fiets onbruikbaar gemaakt kan worden in gewenste situaties." In dat geval kan de motor van de e-bike niet meer gebruikt worden.

De ANWB is ook deels gestopt met het verzekeren van de elektrische bakfietsen van Urban Arrow. Alleen bakfietsen van dat merk met ingebouwde GPS-tracker zijn nog te verzekeren.

Anti-fatbike-sentiment

Volgens Ipskamp past deze maatregel in het huidige anti-fatbike-sentiment. "Er is zo'n tegenstand tegen fatbikes." Eerder moest hij halsoverkop stoppen met de verkoop van ES Master-fatbikes die niet legaal op de openbare weg mochten rijden. De verkoop van straat-illegale elektrische fietsen met dunne banden, of de verkoop van e-stepjes, is niet aan banden gelegd. 

Robin Cats van Knaap herkent het sentiment. "Het is jammer dat wederom de fatbike wordt gebruikt. Ook andere 'normale' e-bikes worden veel gestolen, zeker die in het dure segment. Waarom worden deze niet genoemd? En waarom worden deze nog wel verzekerd?"

De ANWB gaf aan om tafel te willen met de producenten om te zien of en in welke vorm fatbikes in de toekomst wel weer verzekerd kunnen worden. Vooralsnog ligt er nog geen uitnodiging bij een van de drie door Bright gesproken bedrijven, ondanks pogingen van de bedrijven zelf.

"Fatbikes zijn de laatste tijd veel negatief in het nieuws, dat is jammer", zegt Van Beusekom van Phatfour. "Tegelijkertijd begrijpen we ook wel de irritatie bij veel Amsterdammers. Het is erg druk op het fietspad geworden met al die elektrische fietsen, bakfietsen en wielrenners. Wat vaak vergeten wordt is dat historisch gezien de auto verreweg de meeste ruimte op de weg krijgt. Terwijl voetgangers en fietsers zich maar moeten schikken, en waar ruimte schaars is, krijg je vanzelf conflicten."

Toekomst

De merken zijn niet bang dat de fatbike binnenkort volledig onverzekerbaar is. "Gelukkig zijn er genoeg andere partijen met wie wij wel aan tafel komen en de juiste oplossing mee lijken te vinden", aldus Cats van Knaap.

Ipskamp van ES Master: "Ik zie het nog zeker positief in. Fatbikes zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken."

Zelf 23 verschillende e-bikes van 9 merken proberen? Dat kan op de Bright E-bike Party. Er zijn nog maar een paar plekken, dus meld je snel aan.