Kenteken wordt verplicht op elektrische step, Segway en BSO-bus

©Bright

elektrische step estep kenteken registratie rdw legaal openbare weg bso bus
3 november om 15:37

Zogeheten 'bijzondere bromfietsen', waaronder goedgekeurde elektrische steps, de Segway en de BSO-bus (voorheen Stint) vallen, moeten binnenkort een kenteken krijgen en geregistreerd worden. Dat heeft het demissionaire kabinet vrijdag bekendgemaakt. 

Wanneer de kentekenplicht ingaat, is nog niet bekend. Het gaat straks in voor nieuwe bijzondere bromfietsen. Mensen die al zo'n voertuig hebben dat de openbare weg op mag, krijgen een jaar de tijd voor de registratie en het ontvangen van een kenteken. Volgens RDW komen ongeveer 5000 van dit soort voertuigen in aanmerking voor de overgangsperiode.

Illegale bromfietsen sneller herkennen

De kentekenplicht voor goedgekeurde bijzondere bromfietsen moet het makkelijker maken om illegale exemplaren te herkennen. Volgens het kabinet is het straks 'voor iedereen duidelijk welke voertuigen wel en niet op de weg mogen worden gebruikt'. "De invoering van een kentekenplicht zorgt ervoor dat mensen én handhavers in één oogopslag kunnen zien of zij met dit voertuig mogen rijden", aldus demissionair minister van Infrastructuur Mark Harbers. 

Met de registratieplicht wil het ministerie de verwachte groei van het aantal bijzondere bromfietsen 'scherp in de gaten houden'. Momenteel zijn op dit soort voertuigen alleen een verzekeringsplaatje- of sticker verplicht. 

Ontwerp en kosten van nieuw kenteken 

Het ontwerp van het nieuwe kenteken is nog niet bekend. "Er wordt sowieso rekening gehouden met de soms beperkte ruimte die hiervoor beschikbaar is op bepaalde bijzondere bromfietsen", aldus het kabinet.

Het registreren van bijzondere bromfietsen die al op de weg rijden, gaat 18 euro kosten. Het ministerie betaalt het verschil tussen deze prijs en de normale prijs van ruim 50 euro. De Eerste en Tweede Kamer moeten zich nog buigen over het nieuwe voorstel

Elektrische stepjes

De meeste elektrische stepjes mogen in Nederland, in tegenstelling tot de meeste EU-landen, momenteel niet de openbare weg op. Slechts een paar modellen zijn door de RDW goedgekeurd. Rond 2025 moeten nieuwe regels ingaan, waardoor meer lichte elektrische voertuigen (LEV’s) legaal kunnen worden. Ze moeten waarschijnlijk nog steeds door de RDW gekeurd worden.

Sommige politieke partijen willen dat gemeenten alsnog de mogelijkheid krijgen om ook goedgekeurde elektrische stepjes te weren. VVD, D66 en de ChristenUnie riepen het kabinet onlangs op te onderzoeken of gemeenten zo’n lokaal verbod mogen invoeren. Ze voerden als argument aan dat 'fietspaden niet altijd kunnen worden ingericht' voor de LEV's.

Lees meer tech-nieuws