Je e-bike waarschuwt binnenkort automatisch auto's om je heen

©Bosch

e-bike elektrische fiets auto ebike draadloos waarschuwing veiligheid fietsen
6 november 2023 om 23:43
Laatste update: 6 november 2023 om 23:47

Onder meer Gazelle, Batavus, Sparta, Bosch en Audi werken samen aan een nieuw technisch ecosysteem waarmee auto's en fietsen automatisch met elkaar in verbinding staan. Doel is om weggebruikers eerder voor elkaar te waarschuwen, wat de verkeersveiligheid moet vergroten.

Negentien bekende bedrijven uit de auto-, fiets- en tech-industrie hebben zich als eerste deelnemers aangesloten bij een nieuw initiatief voor de ontwikkeling van een vehicle-to-everything (V2X) ecosysteem. Daarmee kunnen auto's, e-bikes en andere voertuigen automatisch draadloos met elkaar in verbinding staan. De voertuigen communiceren dan automatisch via mobiele verbindingen als ze bij elkaar in de buurt komen, wat moet helpen bij het voorkomen van botsingen en andere ongelukken. 

Het V2X-ecosysteem wordt eerst getest in de VS en Canada, pas op een later moment komt de technologie naar Europa. Inzet van de nieuwe Coalition for Cyclist Safety is om "de risico’s waarmee fietsers en e-bikers worden geconfronteerd te helpen verminderen". Naast het verbeteren van de verkeersveiligheid kan de technologie ook files en verkeersopstoppingen verminderen, denken de partijen.

Met behulp van V2X zien de voertuigen elkaar digitaal, waarna ze weggebruikers eerder voor elkaar kunnen waarschuwen. Zo krijgt een automobilist bijvoorbeeld een waarschuwend icoontje van een fiets te zien op het dashboardscherm. 

E-bike-makers en autofabrikanten

Audi en Volkswagen-onderdeel Cariad zijn de eerste twee autobedrijven die meedoen aan de coalitie. Onder de deelnemende fietsfabrikanten zijn de Nederlandse bedrijven Gazelle en Accell, het bedrijf achter Batavus, Sparta, Koga en Raleigh. Ook Bosch eBike Systems, Trek en Shimano doen mee. Uit de techwereld zijn onder meer Qualcomm en Deutsche Telekom van de partij.

"V2X is een belangrijke bijdrage aan veiliger fietsen, omdat het fietsers digitale zichtbaarheid voor andere weggebruikers zou kunnen geven", aldus Bosch-topman Claus Fleischer. "Dit kan echter niet door één bedrijf alleen worden bereikt; het vereist de samenwerking van verschillende spelers die over de hele linie aan dit onderwerp werken, zodat in de toekomst geen enkele weggebruiker wordt uitgesloten van de voordelen die V2X kan bieden."

Zebrapaden en spoorwegovergangen

Alleen in de VS schat Audi dat er in 2025 al 5,3 miljoen voertuigen, fietsen en verkeersobjecten met elkaar in verbinding zullen staan via de mobiele versie van V2X. In 2030 kan dat aantal oplopen tot 61 miljoen, waarvan 45 miljoen smartphones. De technologie kan ook worden toegepast bij zebrapaden, schoolzones, spoorwegovergangen en schoolbussen.

Lees ook: Deze e-bike heeft een enorme actieradius: 400 km