© Y Combinator

Van Apple tot Bol.com: deze bedrijven zijn gedweep van Musk met extreemrechts beu

Van Apple tot Bol.com: deze bedrijven zijn gedweep van Musk met extreemrechts beu

25-11-2023 15:32

X, het voormalige Twitter, loopt zo'n 75 miljoen dollar mis doordat adverteerders opstappen. Dat blijkt uit interne documenten die The New York Times heeft ingezien.

Meer dan 200 bedrijven en andere adverteerders, zoals politieke partijen, plaatsen helemaal geen advertenties meer op X. Nog een aantal overweegt eveneens te stoppen. Zij doen dat nadat Elon Musk, sinds vorig jaar eigenaar van het platform, eerder in november een antisemitische samenzweringstheorie leek te onderschrijven.

Na het incident stopten bedrijven als Apple, IBM, Ubisoft en Lionsgate met advertenties op X. Airbnb zou een campagne van 1 miljoen dollar hebben stopgezet, Netflix een van 3 miljoen. Volgens de Amerikaanse krant zou ook Microsoft overwegen om een campagne van 4 miljoen stop te zetten. Ook Coca-Cola en Uber pauzeerden eerder al reclames op X. In Nederland zeiden Bol.com en de Nederlandse Loterij zich voorlopig terug te trekken als adverteerders op X. VodafoneZiggo overweegt ook een vertrek, maar zegt in de gaten te houden dat zijn advertenties niet bij haatdragende berichten worden getoond.

X liet vrijdag aan The New York Times weten dat het getal van 75 miljoen niet klopt. Het zou slechts gaan om een 'interne oefening om het totale risico te evalueren'. Volgens X zou het in de realiteit eerder om zo'n 11 miljoen gaan, een getal dat bovendien nog niet vaststaat omdat bepaalde adverteerders al zouden terugkeren. Andere adverteerders, die nooit waren vertrokken, zouden dan weer meer uitgeven.

Waar gaat dit om?

Eerder deze maand liet de non-profit Media Matters aan verschillende bedrijven waaronder Apple en IBM weten dat sommige reclames naast pro-Nazi-berichten werden getoond. De bedrijven reageerden meteen door hun advertenties stop te zetten. Media Matters publiceerde er een artikel over, dat je hier kan lezen.

X reageerde door Media Matters aan te klagen. De ngo zou, zegt het bedrijf, het algoritme gemanipuleerd hebben om de advertenties op die manier te tonen. Volgens ceo Linda Yaccarino zouden bijvoorbeeld slechts twee gebruikers, waarvan Media Matters er een van was, advertenties van Apple gezien hebben bij uiterst rechtse posts en is het dus niet iets dat normaal gebeurt.

'Je hebt de echte waarheid gezegd'

Media Matters deed de onthulling omdat Musk de afgelopen weken en maanden steeds meer dweept met (extreem)rechtse figuren op X. Eerder in november reageerde de zakenman op een post van een X-gebruiker, waarin die het volgende schreef: "Joodse gemeenschappen hebben precies dat soort dialectische haat tegen witte mensen gepushed waarvan ze beweren dat ze willen dat mensen die niet meer tegen hen gebruiken."

"Je hebt de echte waarheid gezegd", reageerde Musk. Later nuanceerde hij iets of wat, nadat een gebruiker dit zei: "Zeg wat je wilt over de ADL, maar generaliseer de Joodse gemeenschap niet." Musk gaf de man gelijk, maar zei wel dat hij doelt op meer organisaties dan enkel de ADL. De ADL (Anti-Defamation League) en Musk hebben een tumultueus verleden.

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal en ontvang onze nieuwsbrief.