© Ubisoft

Assassin's Creed Nexus laat zien dat VR nog lang niet is uitgespeeld

Assassin's Creed Nexus laat zien dat VR nog lang niet is uitgespeeld

30-11-2023 17:07 Laatste update: 17:50

Het is een tijdje stil geweest rond virtual reality, maar niet langer: het uitstekende Assassin's Creed Nexus laat zien dat grote gamefranchises ook prima naar VR vertaald kunnen worden. En de komende maanden hebben op VR-gebied best veel in petto.

Een paar jaar geleden zou je lachend de kamer uitgestuurd zijn bij het idee: een Assassin's Creed-game, waarin je holt, springt en van daken tuimelt, maar dan in virtual reality. Je weet wel, datzelfde virtual reality dat je misselijk maakt als je net iets te snel in de gamewereld beweegt.

Toch is het Assassin's Creed Nexus gelukt. Deels zal dat komen door onze nieuw gevonden zeebenen: virtual reality is er al een tijdje, dus we hebben kunnen wennen aan rondrennen door virtuele werelden. Maar de game zit ook vol met handigheidjes die de ervaring zo comfortabel mogelijk maken. Zo kun je wisselen tussen meerdere besturingsopties, zodat de camera bijvoorbeeld vloeiend of plotseling beweegt, afhankelijk van waar je tegen kunt. Of je kunt rondteleporteren als het constante lopen een aanslag op je maag is.

De game heeft ook kleine trucjes om VR-misselijkheid tegen te gaan. De leukste is misschien wel een VR-neus, waarbij de game een virtueel object rond hoogte van je neus projecteert. Eerder onderzoek toonde aan dat dit helpt tegen misselijkheid, maar weinig andere games maakten er tot dusver gebruik van.

Drie Assassins

Al die dingen maken het mogelijk om Assassin's Creed Nexus vrij comfortabel te spelen. Nog nooit bewogen we zo vrij in een VR-game zonder duizelig of misselijk te worden. Dat is fijn, want de game zelf is een aanrader. Je speelt een hacker die een geheim object moet ontfutselen, wat hij doet door in de lichamen van drie oude sluipmoordenaars te duiken: Ezio, Connor en Kassandra, oftewel de hoofdpersonen van deel twee, drie en Odyssey.

Je doet dit door missies in steden te voltooien in een vrij verkenbare omgeving. Net als in de oude games, al verken je in Nexus wat compactere gebieden. Springen doe je met de A-knop, maar verder bestuur je heel de game met je lichaam. Klauteren doe je door met je handen je omhoog te trekken, vechten doe je met een virtueel zwaard dat je van je zij trekt.

Alsof je echt in de wereld bent

Het is bijzonder hoe Ubisoft er in is geslaagd zoveel gamedingetjes uit de traditionele delen naar virtual reality te vertalen. Alles werkt zoals je er ooit fantaseerde: de 'hidden blades' activeer je bijvoorbeeld met een snelle polsbeweging. Het maakt allemaal de belofte waar: dit is hoe het voelt om in een Assassin's Creed game zelf rond te lopen.

Het betekent ook dat je rekening moet houden met de soms wat onhandige designdingetjes van een Assassin's Creed. Gevechten kunnen na een tijdje bijvoorbeeld wat saai aanvoelen, omdat je continu bezig bent met aanvallen blokkeren om daarna snel in het rond te slaan. Al voelt zelfs dat leuker in VR dan in de traditionele games, omdat je in elk geval 'echt' met je lichaam aan het vechten bent.

Bovenal is het eindresultaat heel indrukwekkend. Het is de meest uitgebreide VR-game die we in jaren speelden, goed voor tientallen uren vermaak. Nexus laat zien wat er gebeurt als een grote studio virtual reality serieus neemt.

De redder van virtual reality

Een grote VR-game in een wereldberoemde franchise is exact wat virtual reality nodig had. Veel daarvan zijn er dit jaar niet geweest: op PSVR2 was Horizon: Call of the Mountain, maar daar houdt het qua grote namen wel op. Er zijn wel goede games verschenen, zoals Dungeons of Eternity, maar het zijn vaak nichetitels alleen bekend bij het hardcore VR-publiek.

Nexus kan virtual reality weer op de kaart zetten en probeert dat net nu er een hippe nieuwe virtualrealitybril is. De Meta Quest 3 is voor 550 euro een standalone met haarscherpe beelden, een krachtige processor en lenzen die het veel makkelijker maken de wereld goed te bekijken. De Meta Quest 2 was jarenlang marktleider, maar Meta's eerste echt next-gen-game Asgard's Wrath 2 verschijnt pas later in december. Een game die de ruwe kracht van deze nieuwe VR-generatie liet zien ontbrak, totdat afgelopen week Assassin's Creed Nexus verscheen.

Klaar voor Apple

Virtual reality wordt ieder jaar een stukje beter, maar de technologie wist tot dusver niet écht van de grond te komen. Daar kan komend jaar wellicht verandering in komen als Apples Vision Pro-headset in de winkels komt te liggen. Oké, hij kost maar liefst 3.500 dollar, maar Apple staat er om bekend productcategorieën relevant te maken zodra zij zich er in mengen. Hetzelfde gebeurde afgelopen jaren bij telefoons, tablets, smartwatches en draadloze oordopjes.

Daar lijken VR-makers zich langzaamaan op voor te sorteren. Assassin's Creed Nexus is de grootste titel van dit moment, gevolgd door het net genoemde Asgard's Wrath 2. In het komende jaar krijgen we ook nog een VR-versie van de cultshooter Bulletstorm. Op de PS VR2 verschijnt een VR-versie van de remake van Resident Evil 4, één van de grootste games van dit jaar. Het lijkt alsof grote bedrijven weer met geld durven te smijten om indrukwekkende VR-games te maken, waarschijnlijk zodat ze iets op de plank hebben voor het geval de technologie in 2024 echt van de grond komt.

Conclusie

Assassin's Creed Nexus is een uitstekende VR-game, die ook verrassend veel om het lijf heeft. Leuk om te spelen als je een headset hebt, maar er is hier meer aan de hand: Nexus kan wel eens de voorbode zijn van een nieuwe generatie VR-games, die verschijnt op het punt dat de technologie (hopelijk) echt een groot publiek begint te bereiken.

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal en ontvang onze nieuwsbrief.