©Unsplash

Irritante e-mail? Gmail maakt het nu makkelijker om je uit te schrijven

Irritante e-mail? Gmail maakt het nu makkelijker om je uit te schrijven

25-12-2023 13:03

Misschien merk je het tijdens de feestdagen nog meer: het feit dat veel bedrijven toch even een kerstboodschap willen sturen. Zit je daar echter niet op te wachten, dan kun je die e-mailmarketing, als je Gmail gebruikt, nu nog makkelijker opzeggen. Het is al gearriveerd op iPhone (iOS) en het komt binnenkort naar Android.

Als je nu op je iPhone in de Gmail-app een mail opent, dan zie je onder de onderwerpregel van de mail een duidelijke ‘uitschrijven’-knop (unsubscribe in het Engels). Daarmee kun je snel van mail afkomen die eigenlijk helemaal niet zo gewenst is. Denk aan een nieuwsbrief van een winkel waar je al drie jaar niets hebt gekocht, of een bedrijf dat maar blijft mailen nadat je één keer hebt meegedaan aan een prijsvraag. 

Afmelden van een nieuwsbrief

Het is een dikgedrukt woord dat je snel ziet, zodat je er niet te lang naar op zoek hoeft te gaan. Hoewel het niet de verantwoordelijkheid is van Google om jou een ‘afmelden’-knop te bieden van nieuwsbrieven en andere marketinguitingen, is het niet zonder reden dat het deze knop toch aanbiedt. Dat heeft te maken met de hoeveelheid spam die het zelf ook niet graag over zijn mailservers ziet gaan. 

Bovendien gebruiken bedrijven vaak allerlei trucjes om te zorgen dat je je niet uitschrijft uit de nieuwsbrief. Eén van die trucjes is om in een e-mail de afmeldlink donkergrijs te maken, terwijl deze op een zwarte achtergrond wordt gezet. Iets wat de leesbaarheid niet bepaald beter maakt, maar legaal gezien wel voldoet aan de regels die aan dit soort mails kleven. Vind je de link toch en tik je erop, dan komt het volgende trucje op de proppen, want dan wordt er bijvoorbeeld gevraagd of je het wel zeker weet en of je niet een andere frequentie wenst. Soms moet je zelfs je e-mailadres weer opnieuw intypen.

Makkelijker uitschrijven

Reden voor Google om het je veel makkelijker te maken en in het mailprogramma zelf een knop in te bouwen. Geen mailadres invullen, geen webpagina’s die openen en geen gestruin naar linkjes meer nodig. De update komt nu naar Gmail op iOS (iPhone en iPad), al is het nog onduidelijk hoe de uitrol precies plaatsvindt.

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.