©Disney+

Disney+ zet aanpak wachtwoord-delen door, nu in meer landen

Disney+ zet aanpak wachtwoord-delen door, nu in meer landen

7 februari om 10:01

Disney+ begon vorig jaar in Canada met zijn aanpak van het delen van wachtwoorden, nadat Netflix er al groot succes mee had. Nu wordt het doorgezet op één van de grootste markten van Disney+: thuis land Amerika.

Disney+ zet zijn aanpak van het delen van wachtwoorden nu echt in de volgende versnelling. Gebruikers in de VS hebben een e-mail gekregen met de nieuwe voorwaarden, waarin staat dat dat het moeilijker wordt voor mensen om in te loggen met gegevens die niet van hunzelf zijn, meldt The Verge. De nieuwe voorwaarden worden volgens de mail vanaf 14 maart gehandhaafd.

"We voegen beperkingen toe aan het delen van uw account buiten uw huishouden en leggen uit hoe we uw naleving van deze beperkingen kunnen beoordelen", legt de e-mail uit. Hoe Disney het geoorloofd en ongeoorloofd gebruik van een account gaat controleren, wordt niet precies duidelijk. Disney stelt dat het kan 'analyseren' of accounts wel netjes worden gebruikt, maar het wordt niet duidelijk hoe de grenzen bewaakt worden.

Netflix werkt met codes en ip-adressen

Het laat zich wel raden hoe Disney het gaat controleren, als we kijken naar Netflix. 's Werelds grootste streamer controleert vooral op basis van ip-adres en afhankelijk van apparaat. Kijken via een tv, settopbox of spelcomputer wordt het strengst gecontroleerd: dat apparaat staat op één plek, heeft een vast ip-adres en Netflix houdt één locatie aan als thuishaven. Probeer je te vaak vanaf een tv op een andere plek in te loggen, deel je dus je account. Dan werpt Netflix hordes op: je moet een code invoeren vanuit je mail, je wordt elders uitgelogd enzovoorts.

Kijk je via je telefoon, dan is er iets minder controle: je mag immers overal kijken vanaf je eigen account. Maar je komt natuurlijk ook regelmatig thuis, en dat wordt bijgehouden. Als Netflix je thuis-wifi een tijdje niet heeft gezien, moet je ook alweer opnieuw inloggen. Bovendien krijgt de eigenaar van het account een melding om extra te betalen als zulke alarmbellen te vaak afgaan.

Binnenkort ook in Nederland?

Nu Disney+ zijn nieuwe beleid ook in de VS uitrolt, is het een kwestie van tijd tot Nederland volgt. Netflix rolde zijn nieuwe beleid in een paar maanden wereldwijd uit, en dat werkte goed. Veel meeliftende gebruikers namen dan toch maar een eigen account, en daar schoot de omzet van Netflix door omhoog. Dat wil Disney+ ook wel, want ondanks het grote succes van de dienst wordt er nog steeds verlies gedraaid op de tak van Disney.

Meer Disney+ en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.