©Adobe/Christian Cowan

Interactieve jurk van Adobe schittert op catwalk: geen Photoshop nodig

Interactieve jurk van Adobe schittert op catwalk: geen Photoshop nodig

13 februari - 14:01 Laatste update: 16:57

Tijdens de New York Fashion Week was de interactieve jurk van Adobe voor het eerst op een catwalk te zien, in de collectie van Christian Cowan.

De Primrose-jurk van Adobe was vorig jaar al te zien tijdens een conferentie van het bedrijf, maar met een plek op de catwalk tijdens de New York Fashion Week gaat de jurk van techproduct naar modestatement.

Mode-ontwerper Christian Cowan heeft de technologie gebruikt voor zijn herfst 2024-collectie. Primrose moest daarvoor wel flink aangepast worden. Onder andere door de onderkant te vervangen met sterren, die ook in de rest van de collectie voorkomen. Daarnaast is tule toegevoegd voor een zacht element.

1264 paneeltjes

Bovenal heeft Cowan een hand gehad in het patroon dat er op de jurk te zien is. Tijdens de show was een soort bubbeleffect zichtbaar, via 1264 paneeltjes die van kleur kunnen veranderen. Denk aan pixels, maar dan in de vorm van bloemblaadjes en met twee kleuropties: zilver en ivoor. Voor de animatie werd Adobe After Effects gebruikt.

Het is niet de eerste keer dat Adobe zich mengt in de mode-industrie. Het bedrijf werkte in 2021 al samen met de Nederlandse Iris van Herpen om via Adobe-software kleding te ontwerpen.

Lees meer over wearables of blijf op de hoogte via de gratis Bright-app voor iOS.