©Unsplash

Meevaller voor Apple iMessage en Microsoft Bing: te klein voor extra EU-regels

Meevaller voor Apple iMessage en Microsoft Bing: te klein voor extra EU-regels

13 februari - 14:57

De zware EU-regels die gelden voor Google en WhatsApp, worden niet toegepast op iMessage en Bing. De diensten zijn te klein, blijkt uit nader onderzoek van de Europese Commissie.

De Digital Markets Act (DMA) is de afgelopen maanden al veel voorbij gekomen. Alles van het doorhakken van koppelingen tussen Google-diensten tot het openstellen van de App Store is een gevolg van de regels. De zwaarste regels zijn er voor de grootste spelers op de markt, de zogenoemde poortwachters.

Die zijn volgens de EU zo machtig dat ze marktbepalend zijn, en dus moeten hun grootste diensten zich aan speciale eisen houden. Dat zijn voorwaarden die de positie van concurrenten eerlijker moet maken, bijvoorbeeld door diensten open te breken of schaalvoordeel van bedrijven te verkleinen. Maar niet elke dienst van elke poortwachter is groot genoeg, en dus vallen sommige diensten buiten de regels. Dat geldt nu voor iMessage en Bing, besluit de Europese Commissie na een onderzoek dat afgelopen september werd ingesteld.

Oordeel: niet groot genoeg

Ook Microsoft-browser Bing en de advertentietak van het bedrijf vallen buiten de regeling wegens relatief te klein, of niet populair genoeg in de EU. "Na een grondige beoordeling van alle argumenten, rekening houdend met de input van relevante belanghebbenden, en na het horen van de Digital Markets Advisory Committee, concludeert de Commissie dat iMessage, Bing, Edge en Microsoft Advertising niet in aanmerking komen als poortwachter-diensten", aldus de Europese Commissie.

De beslissing is een opsteker voor Apple en Microsoft, maar op zich goed te volgen. iMessage is vooral in de VS erg groot: bij ons is WhatsApp veel populairder. En voor WhatsApp gelden wel extra eisen, waardoor je vanaf maart ook berichten uit andere diensten in WhatsApp kan ontvangen – nog zo'n EU-eis. En zoekmachine Bing van Microsoft is dan wel iets gegroeid door de AI-functies, maar Google blijft met grote afstand de marktleider op de zoekmarkt.

Meer over Apple en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.