©Unsplash

Meer knoppen en minder schermpjes in auto's die de hoogste veiligheidsscore willen

Meer knoppen en minder schermpjes in auto's die de hoogste veiligheidsscore willen

5 maart - 15:24

Om de hoogste veiligheidsscore te behalen, moeten auto's vanaf 2026 minder schermpjes en meer fysieke knoppen hebben. Die score is niet wettelijk vereist, maar wel erg toonaangevend.

De European New Car Assessment Program (NCAP) introduceert in januari 2026 nieuwe regels voor automakers. Als zij dan nog een veiligheidsscore van vijf sterren voor hun nieuwe auto willen verdienen, moeten basisfuncties zoals richtingaanwijzers, ruitenwissers, alarmknipperlichten en zelfs de claxon weer bereikbaar zijn via fysieke hendels of knoppen. 

Veel autofabrikanten verplaatsten deze functies tegenwoordig naar een centrale touchscreen. In een gesprek met The Times laat Matthew Avery van de NCAP weten dat het overmatig gebruik van touchscreens een probleem in de hele sector is. "Ongevallen door afleiding komen steeds vaker voor en grote touchscreens moedigen afgeleid autorijden aan", schrijft Avery op LinkedIn. 

Niet wettelijk verplicht

Met name Tesla staat er om bekend om dit soort basisfuncties naar een touchscreen te verhuizen. Op dit moment scoren de verschillende Tesla-modellen nog vijf sterren van de NCAP. Veel fabrikanten hebben de afgelopen jaren knoppen wegbezuinigd, maar na kritiek van klanten draait onder meer Volkswagen die beslissing weer terug

De nieuwe regels gelden alleen voor de veiligheidsscore van de NCAP en zijn niet wettelijk verplicht, maar automakers vinden deze score doorgaans wel belangrijk.

Lees meer over auto's, of blijf op de hoogte via de gratis Bright-nieuwsbrief.