©Unsplash

Instagram weer op kop als 's werelds meest gedownloade app, boven TikTok

Instagram weer op kop als 's werelds meest gedownloade app, boven TikTok

8 maart - 11:23

Het credo 'beter goed gejat' blijft succesvol voor Instagram. Een vleugje TikTok zorgt dat Instagram zijn Chinese concurrent vorig jaar weer voorbij is gestreefd als 's werelds meest populaire app.

Terwijl de groei voor TikTok een beetje inkakt, stoomt Instagram stevig door, berekende app-marktonderzoeker Sensor Tower, meldt FT. Instagram zag zijn aantal downloads in 2023 met 20 procent groeien, tot 768 miljoen nieuwe installaties. TikTok zag dat maar 4 procent groeien, tot 733 miljoen nieuwe installaties.

Daarmee was Instagram vorig jaar dus 's werelds meest gedownloade app. En daarmee lijkt de kopie-strategie van Mark Zuckerberg nog steeds te werken. Eerder kopieerde Instagram al met succes de Stories-functie van zijn concurrent Snapchat, en in 2020 al werd Reels geïntroduceerd, afgekeken van concurrent TikTok. En het duurde even, maar inmiddels lijkt het erop dat Instagram door Reels als geheel een aantrekkelijkere app is.

"Instagram heeft de afgelopen jaren beter gepresteerd dan TikTok in downloads, gedreven door de populariteit van zijn reels-functie, samen met bestaande functies en -functies voor sociale media", zegt Abraham Yousef van Sensor Tower.

Actieve gebruikers loopt ook op

TikTok groeide sinds de introductie in 2016 enorm en dat begint nu pas af te vlakken. In 2020 was TikTok bijvoorbeeld nog ruim populairder dan Instagram, met toen richting de 1 miljard downloads tegenover de ruime 500 miljoen van Instagram. In de jaren daarna begon de groei van TIkTok echter in te zakken terwijl die van Instagram gestaag groeide.

Het aantal actieve gebruikers op Instagram lag in het laatste kwartaal van 2023 op 1,47 miljard, volgens Sensor Tower. TikTok kwam op 1,12 miljard, 12 miljoen later dan het kwartaal ervoor. Maar: dat iets lagere aantal gebruikers zit gemiddeld wel veel langer in de app. TikTok kon zijn gebruikers gemiddeld 95 minuten per dag in de app houden, terwijl dat bij Instagram op gemiddeld 62 minuten per dag ligt. X weet gebruikers gemiddeld 30 minuten per dag te boeien, Snapchat 19 minuten.

De winst voor Instagram ligt dan ook vooral op het binnen boord houden van zijn bestaande gebruikers. Reels is succesvol genoeg om TikTok voor honderden miljoenen gebruikers oninteressant te maken, denkt analist Mark Shmulik. Bovendien is TikTok vaak wel goed voor de populariteit van videomakers, maar valt er via Instagram beter geld te verdienen.

Meer Instagram en download de Bright-app, nu ook voor Android, en natuurlijk voor iOS.