©Unsplash

Meta: nog meer AI-labels, minder verwijderde posts

Meta: nog meer AI-labels, minder verwijderde posts

7 april - 10:00

Vorig jaar was het jaar van AI, maar dit jaar is het jaar waarin er meer behoefte is naar transparantie over die kunstmatige intelligentie. Steeds meer AI-apps geven metadata en watermerken mee om te laten zien dat het beeld met AI gemanipuleerd is. Zo ook social media-bedrijven zoals Facebook. Moederbedrijf Meta komt nu met nieuwe regels rondom AI-labels.

Meta raadt gebruikers zelf aan om een label met ‘Made with AI’ toe te voegen als ze een Facebook-post maken, maar het heeft ook systemen in gebruik die dit doen wanneer er AI-beeld gedetecteerd wordt. Die automatische labels worden nu wat verbreed, waardoor er minder content wordt verwijderd. Vanaf volgende maand gaat deze verruiming in en worden posts met AI dus sneller gedetecteerd.

Meer transparantie rondom verkiezingen

Het doel is om te zorgen dat het duidelijk is voor de kijker dat er iets op de afbeelding te zien is dat waarschijnlijk niet waar is. Kunstmatige intelligentie kan mensen goed voor de gek houden en daarom is zo’n label hard nodig. Een beetje meer essentiële context bij nepbeeld waardoor mensen minder snel worden misleid. Zeker in verkiezingstijd is dat geen overbodige luxe. 

Bij deepfakes zet Meta een label op de content wanneer de afbeelding indicatoren heeft die in de industrie als een standaard factor voor AI worden gezien. Het betekent uiteindelijk dat er meer AI-beeld op Meta's social media verschijnt, maar dat dit dus wel als zodanig gemarkeerd is. Eerder werd zulke content vaak verwijderd. Wel krijgt content die nep of aangepast lijkt een lagere ranking op social media, waardoor het door minder mensen wordt gezien.

AI-labels op Facebook

Of Meta dit uit zichzelf doet of bijvoorbeeld door druk van overheden, zoals wellicht de Digital Markets Act van de EU die sinds een maand van kracht is, dat is onbekend. Het schept in ieder geval meer duidelijkheid voor gebruikers en dat is hard nodig met het steeds echter lijkende AI-beeld en de grote beslissingen die mensen mogelijk nemen op basis van het zien van zo'n beeld. Eerder werd al bekend dat Instagram minder berichten over politiek gaat tonen. 

Meer over AI en abonneer je op onze Bright nieuwsbrief.