©Netflix

Houdt Netflix’ nieuwe true crime-docu kijkers voor de gek met AI?

Houdt Netflix’ nieuwe true crime-docu kijkers voor de gek met AI?

21 april - 16:00

De nieuwe Netflix-documentaire What Jennifer Did is in opspraak geraakt. Niet om wat Jennifer heeft gedaan (al verdient dat ook geen schoonheidsprijs), maar om wat de makers van de documentaire waarschijnlijk hebben gedaan: foto’s aanpassen met kunstmatige intelligentie.

De afbeeldingen die werden gebruikt in deze Netflix-documentaire waren ronduit vreemd te noemen. Zo heeft ze soms twee verschillende oorbellen in en heeft haar neus geen neusgaten. Futurism schreef over de vreemde handen (een vaak voorkomend probleem met AI) en dingen die in de achtergrond ook niet helemaal oké lijken te zijn. Zelfs in het hoofdbeeld voor de true crime-docu is een vreemde AI-photoshopfout te zien, want deze dame heeft daarop wel heel lange tanden. 

What Jennifer did

Het is niet zo handig, maar dat is nog tot daaraan toe: het is vooral het niet noemen van AI dat mensen tegen de borst stuit. Dit hadden de makers moeten vermelden. Iets dat normaliter in het kader van transparantie al belangrijk is, maar nog meer als het gaat om een documentaire: dit hoort echt te zijn. Opmerkelijke genoeg meent maker Jeremy Grimaldi nu dat er geen kunstmatige intelligentie is gebruikt om de beelden te maken (via Toronto Star).

Het zouden allemaal echte foto’s zijn en er is wel wat aan bewerkt, maar dat was alleen om de bron van de foto’s te beschermen. “De voorgrond is gewoon Jennifer, maar de achtergrond is ter bescherming wat onherkenbaar gemaakt. Elke filmmaker gebruikt verschillende tools, waaronder Photoshop, in films.” Het is volgens menig creatieveling echter niet genoeg. Er zou moeten worden vermeld dat afbeeldingen zijn bewerkt. 

Beeldbewerking

Fotograaf Joe Foley zegt bijvoorbeeld: “Netflix heeft op zijn minst moeten verduidelijken dat de beelden waren gewijzigd om dit soort reacties te voorkomen. Elke vorm van manipulatie van foto's in een documentaire is controversieel omdat het er juist om gaat om dingen te presenteren zoals ze waren.”

Als de foto’s bewerkt zijn, dan is dat in ieder geval niet op een zorgvuldige manier gebeurd. AI of niet: kijkers voelen zich hiermee toch voor de gek gehouden en dat heeft potentie om het hele punt dat in de docu wordt gemaakt daardoor mogelijk ook minder overtuigend te maken. Documentairemakers kunnen dus beter zowel de criminele activiteiten verhelderen, als hun eigen bewerk-activiteiten. 

Lees meer nieuws over Netflix en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.