©Efteling

Ook Efteling gaat van fossiele stroom af: stoomtrein wordt stroomtrein

Ook Efteling gaat van fossiele stroom af: stoomtrein wordt stroomtrein

22 april om 10:59

De stokoude nostalgischse stoomtreintjes van de Efteling rijden nog op echte steenkool. Mooi, maar niet echt milieuvriendelijk. Nu de Efteling drastisch wil vergroenen, gaan daarom ook die treintjes op de schop. Niet uiterlijk gelukkig, maar ze rijden straks op elektriciteit.

De kleine stoomtreintjes die al sinds 1969 door de Efteling rijden, lijken door hun kleine formaat speciaal voor het pretpark gemaakt. Maar de nostalgische locomotiefjes zijn nog ouder, en werden gebruikt door fabrieken. Zo komt locomotief Moortje ongeveer uit 1907 en locomotief Aagje stamt uit 1911, oorspronkelijk gebruikt voor vervoer van de klei van een steenfabriek in Arnhem. Echte oude locomotiefjes dus, die nog steeds rijden op niets meer dan steenkool en water.

Hoewel de stomende treintjes prachtig ogen, klinken en ruiken, is de uitstoot verre van klimaatvriendelijk. Dat gaat de Efteling nu veranderen, door de treintjes elektrisch te maken. Het pretpark wil in 2023 klimaatneutraal zijn, en twee jaar later klimaatpositief. Eerder dit jaar liet het pretpark al grote 'thuis'accu's plaatsen om zoveel mogelijk elektrisch te kunnen doen.

En met reden: de Efteling ligt onder een vergrootglas door zijn plek naast een beschermd natuurgebied. Groeiplannen van de Efteling staan door zorgen over stikstofuitstoot onder druk, en er wordt zelfs al gesproken over een miljoenenboete voor het park, omdat het misschien te veel bezoekers zou hebben ontvangen. Dus wil het pretpark van al zijn CO2-uitstoot af, en dan kun je zelfs niet om deze oude treintjes heen. Maar het goede nieuws: als bezoeker merk je waarschijnlijk weinig van de overstap.

Dezelfde treintjes, maar dan met effecten

Volgens de Efteling worden alle huidige treinen en hun uiterlijk volledig behouden. Alleen de aandrijving wordt aangepast, en er worden 'showeffecten' toegevoegd. Wat precies is nog niet duidelijk, maar het zal waarschijnlijk gaan om rookmachines, geluidssystemen en wie weet zelfs een geursysteem: in verschillende Efteling-attracties wordt ook geurstof gebruikt.

Het ombouwen van de treinen gebeurt stap voor stap, en de eerste elektrische trein rijdt vanaf de komende Winter Efteling rond. Het ombouwen van de locomotiefjes wordt gedaan door het Britse Alan Keef Ltd uit Herefordshire in het Verenigd Koninkrijk. Die firma leverde in 1991 de jongste stoomlocomotief van de Efteling, Trijntje, die momenteel niet rijdt.

Ondanks de stap naar elektrisch, blijft de naam 'Efteling Stoomtrein Maatschappij' behouden. De locomotiefjes en wagonnetjes zijn nog gedecoreerd naar ontwerp van Anton Pieck, die ook de twee stations op het oorspronkelijke traject heeft ontworpen. Die stations bestaan nu niet meer, en maakten door de jaren heen plaats voor twee nieuwe stations: Station Marerijk naast de Droomvlucht en Station de Oost, naast de Python.

Vier locomotieven hebben bezoekers vervoerd door de Efteling: Aagje (1911), Moortje (1907), Neefje (1914) en Trijntje (1991). Neefje ging in 2001 met pensioen en staat sindsdien als foto-object op de Sint Nicolaasplaets tegenover Station Marerijk. Aagje en Moortje kampen met problemen, en alleen Trijntje rijdt momenteel nog door de Efteling – de overstap naar elektrisch komt dus mooi op tijd. Meer over de stoomtreintjes van de Efteling staat op Eftepedia, en de podcast Kleine Boodschap bracht vorig jaar nog een bezoek achter de schermen bij de stoomtreintjes.

Meer energietransitie en mis niets met onze Bright-app.