EA kijkt serieus naar advertenties in games waarvoor je gewoon betaalt

©EA

EA kijkt serieus naar advertenties in games waarvoor je gewoon betaalt
11 mei om 22:40

Electronic Arts, het bedrijf achter onder andere FIFA/EA Sports FC, Mass Effect, Dragon Age en The Sims, wil advertenties gaan toevoegen aan games. Het gaat daarbij ook om games waarvoor het volle pond is betaald.

Als je op je mobiele telefoon een game speelt, dan zijn die vaak free-to-play. Je mag ze gratis spelen, maar moet daarvoor in ruil wel regelmatig naar een advertentie kijken. Hoewel het niet altijd prettig speelt, voelt het wel fair: de makers moeten ook geld verdienen, anders kunnen ze de game niet blijven ondersteunen. EA wil zulke advertenties straks ook aan games op consoles toevoegen. Games waarvoor je al zo’n 60 à 70 euro hebt betaald, waardoor gamers op social media alvast erg uitgesproken zijn over de plannen van EA.

Reclames in EA-games

EA-CEO Andrew Wilson zegt in een investeerderscall dat er bij EA wordt gewerkt aan de marktkansen voor het toevoegen van dynamische advertenties in de wat traditionelere AAA-games, dus de grote titels die ook vrij veel kosten in aanschaf. Hij zei: “We hebben interne teams binnen ons bedrijf die kijken hoe we op zeer bewuste wijze implementaties kunnen doen binnen onze game-ervaringen. Echter is het nog pril, dus in aankomende games als EA Sports F1 24 hoef je er nog niet voor te vrezen.

Ook is het de vraag hoe EA dit soort reclame zal implementeren: wordt het een kwestie  van naar een gametrailer kijken, een soort sluikreclame zoals je dat in Transformers-films ziet of krijgen we net als op YouTube 20 seconden naar bijvoorbeeld softwarereclames voorgeschoteld? Reclame kan subtiel worden toegevoegd waardoor het aanzienlijk minder storend is. Het is voor EA straks ongetwijfeld experimenteren geblazen als het hier inderdaad mee wil starten, maar gezien Wilson meerdere malen benadrukt dat het nog heel vroeg is, verwachten we daar niet heel binnenkort al iets van te zien.

Lees meer over games, of blijf op de hoogte via de Bright-nieuwsbrief.